Vragen over de arbocatalogus?
Onze adviseurs preventie staan voor je klaar
Elke truck dient geschikt te zijn voor de beoogde werksituatie en voorzien van een CE markering volgens de Machinerichtlijn met een Nederlandstalig gebruikershandleiding.
Er zijn gedragsregels voor de gebruiker opgesteld met rijgedrag, verkeersregels e.d. Er wordt toezicht op naleving uitgevoerd.
In het pakket van eisen bij aanschaf van een truck waar de werknemer op staat of zit, wordt een zo laag mogelijk basisniveau van trillingen opgenomen door de combinatie van gewicht, constructie en het veer- en dempingsysteem van banden en truck. De totale blootstelling aan lichaamstrillingen is bij voorkeur lager dan 0,5 m/s2 gedurende een achturige blootstelling per werkdag en in ieder geval niet hoger dan 1,15 m/s2.
Controle en onderhoud van de veiligheidssystemen vinden plaats volgens de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant. Het is gebruikelijk dit minimaal 1 x per jaar uit te voeren tenzij anders aangegeven in de gebruikershandleiding of in de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE).
De stoel van de truck (indien aanwezig) wordt periodiek onderhouden op het instelmechanisme en het dempingvermogen (kwaliteit materiaal van de zitting en vering) van de stoel.
De kennis en kunde chauffeur voldoet aan minimale voorwaarden. Hij is geïnstrueerd. Hetzelfde geldt voor ook voor inleen- of tijdelijke werknemers.
Een verkeersplan is aanwezig (zie onderwerp 'Verkeersplan').