De vraag naar chauffeurs neemt door de aantrekkende economie snel toe. De behoefte aan instroom van nieuwe chauffeurs is groot. De samenwerkende partners in de sector spelen daar sinds eind vorig jaar op in met het zij-instroom project ‘2000 chauffeurs gezocht’. En met succes. Inmiddels hebben door dit project al 500 nieuwe chauffeurs werk gevonden.
Zorgvuldige selectie
De animo om chauffeur te worden is vanaf het begin van het project groot. Duizenden kandidaten meldden zich de afgelopen maanden bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek voor de baan van hun dromen. Opvallend is de gedrevenheid van veel kandidaten. Chauffeur word je echter niet zo maar, kandidaten doorlopen daarom een zorgvuldig selectieproces. Ze worden daarbij gescreend op basis van motivatie en hun competenties worden uitgebreid getest.
Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut, staat voor de kwaliteit van de kandidaten. ‘Natuurlijk moeten zij de fijne kneepjes van het vak nog leren, maar door hun motivatie en enthousiasme leren ze snel. Bovendien nemen deze nieuwe chauffeurs levens- en werkervaring uit andere sectoren en functies mee. Dat zorgt voor een frisse blik en nieuwe ideeën. Werkgevers die eerst leken te aarzelen om deze kandidaten aan te nemen zien nu in dat juist deze medewerkers heel gemotiveerd en leergierig zijn’.
Werkgevers en werknemers tevreden met aanpak
Transport Service Sliedrecht (TSS) is gespecialiseerd in de distributie van meubels, keukens en witgoed. Door het aantrekken van de economie groeit de orderportefeuille en heeft TSS veel nieuwe chauffeurs nodig. Peter van Dijk, HRM-manager, bevestigt dit beeld: ‘De arbeidsmarkt voor chauffeurs wordt krapper. Dit is één van de mogelijkheden om nieuwe chauffeurs te laten instromen. Zij-instroom kandidaten zijn al door het Sectorinstituut geselecteerd en voldoen aan strenge selectiecriteria. De financiële tegemoetkoming vanuit het Sectorplan is een gunstige bijkomstigheid.’
Arjan Elbertse is sinds kort als bijrijder in dienst bij TSS. Binnenkort gaat hij aan de rij-opleiding beginnen. Arjan is blij met deze kans: ‘Ik ben graag onderweg en hou van auto rijden. Van origine ben ik kok en heb daarna een aantal jaren gewerkt in een magazijn van een groothandel. Maar ik wilde iets anders en het Sectorinstituut wees me op TSS. Ik ben blij dat het dankzij dit project en de stevige opleiding gelukt is.’
Arbeidsmarkt verandert snel
Nu de verwachting is dat de vraag blijft toenemen wordt het voor werkgevers steeds lastiger om aan ervaren chauffeurs te komen. De bestanden met ervaren werkzoekende chauffeurs zijn dit jaar enorm uitgedund Werkgevers kijken daarom verder. Kandidaten die nog geen ervaring hebben, maar wel gemotiveerd zijn om het vak te leren, vormen dan een mooi alternatief. Peter van Dijk: “Arjan is de vijfde zij-instroomkandidaat die bij ons start. Ze stromen in als bijrijder om ervaring op te doen. Wij staan er open in. Als kandidaten zich melden en ze zijn geschikt, dan geven we ze ook een kans.’
80% Subsidie voor opleidingskosten
Het zij-instroom project is onderdeel van het Sectorplan Transport en Logistiek. In dit plan zijn door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en SOOB afspraken gemaakt om de arbeidsmarkt in de sector bestand te maken voor de uitdagingen van de toekomst. SOOB is het opleidings- en ontwikkelfonds van de sector Transport en Logistiek, waarbij zowel werkgevers (TLN en VVT) - als werknemersorganisaties (FNV en CNV) vertegenwoordigd zijn.
In het zij-instroom project is afgesproken dat de werkgever en de kandidaat elk maar 10% van de opleidingskosten betalen. SZW en SOOB nemen de overige 80% voor hun rekening nemen. De uitvoering van het plan wordt verzorgd door het Sectorinstituut Transport en Logistiek.
Niet te lang wachten
De Vries adviseert werkgevers die chauffeurs zoeken, niet te lang te wachten. ‘Het gaat heel hard nu. We zien de afgelopen weken een versnelling optreden. In de loop van dit jaar verwachten we de 1.000ste chauffeur te kunnen plaatsen. Volgend jaar hebben we dan nog ruimte voor eenzelfde aantal. Bij 2.000 is het plafond van dit project bereikt’.
Meer informatie? Lees hier naar de mogelijkheden voor potentiële chauffeurs op het gebied van zijinstroom en doorstroom.