Personeelstekort blijft grootste zorg ondanks herstel arbeidsmarkt

In het vierde kwartaal daalt het aantal faillissementen en neemt de werkgelegenheid toe in de sector transport en logistiek.
Gepubliceerd:


In het vierde kwartaal daalt het aantal faillissementen en neemt de werkgelegenheid toe in de sector transport en logistiek. Tegelijkertijd blijft het personeelstekort een groot knelpunt. Dat blijkt uit de nieuwste Sectormonitor van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Het aantal vrachtwagenchauffeurs daalt opnieuw, terwijl het aantal openstaande vacatures op jaarbasis toeneemt.

Minder chauffeurs, meer vacatures

Het totaal aantal werknemers in de sector steeg licht naar 167.851 (+0,9% t.o.v. Q4 2023), maar het aantal vrachtwagenchauffeurs daalde met 1,8%. Er zijn eind 2024 nog 91.888 chauffeurs actief, terwijl er tegelijkertijd 6.850 vacatures openstonden – 500 meer dan een jaar eerder. De uitstroom van chauffeurs is al acht kwartalen op rij hoger dan de instroom.

Vrouwen in transport en logistiek

Het aandeel vrouwen in de sector groeit gestaag. In 2024 is 13% van de werknemers vrouw, tegenover 11% in 2017 en 10% in 2014. Ook bij vrachtwagenchauffeurs is een stijging zichtbaar: eind 2024 is 5% van alle chauffeurs vrouw. In 2017 was dit nog 3% en in 2014 2%. Het vergroten van de instroom van vrouwen helpt om het personeelstekort terug te dringen. Gerichte werving, flexibele werktijden en aandacht voor een inclusieve werkomgeving dragen bij aan deze positieve trend.

Oudere chauffeurs, flexibeler inzet

De sector vergrijst verder. De gemiddelde leeftijd van chauffeurs steeg naar ruim 45 jaar. Onder niet-chauffeurs daalde de gemiddelde leeftijd naar ongeveer 39 jaar. Tegelijkertijd is er een toename van flexibele contracten. Het aandeel oproepkrachten ligt op 21,3% en ook het aantal parttimers stijgt – onder chauffeurs van 12% naar 13%.

Belemmeringen voor bedrijfsvoering door tekort aan personeel

Begin 2025 geeft 44% van de ondernemers in het ‘Vervoer over land’ aan dat personeelstekort hun grootste belemmering is, dat is iets minder dan een jaar eerder (47%). De spanning op de arbeidsmarkt voor chauffeurs blijft in de meeste regio’s hoog, ondanks een lichte afname in enkele gebieden t.o.v. een kwartaal eerder. Ook het aantal nieuw ontstane vacatures ligt met 6.450 duidelijk hoger dan een jaar eerder.

Uitstroom neemt toe

De uitstroom naar pensioen neemt in 2024 met 3,9% toe ten opzichte van 2023. Ook de reguliere uitstroom, bijvoorbeeld naar andere sectoren of uitkeringen, stijgt. De uitstroom piekt rond 67 jaar en 22 jaar, wat onderstreept dat zowel vergrijzing als verloop bij jonge krachten speelt.

Vooruitzichten

Ondernemers zijn voorzichtig positief over personeelsgroei in de komende maanden, maar blijven negatief over het economisch klimaat. De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt vraagt om structurele aandacht voor behoud en instroom van personeel.

Over de Sectormonitor

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.

Vrachtwagenchauffeur in vrachtwagen

De sectormonitor 2024 Q4

Lees de laatste ontwikkelingen in de sector transport en logistiek

Benieuwd naar meer cijfers en trends?
Voor een verdere verdieping van de belangrijkste trends op de arbeidsmarkt verwijzen wij naar de Arbeidsmarktrapportage 2024.

Wat vind je van deze pagina?