Wij staan voor je klaar in de transport en logistiek. De sector vol kansen en mogelijkheden! Of je nu graag in een distributiecentrum werkt of liever de weg op gaat in een vrachtwagen, bij STL maken we het mogelijk. We helpen je met het zoeken naar je droombaan, bij je rijopleiding en zorgen ervoor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. We gaan samen op weg naar jouw volgende stap.
Alles voor werkzoekendenZo kan het ook: hoe Herman talent aantrekt en behoudt
Toptalenten in de transport en logistiek liggen niet voor het oprapen. Nieuwe medewerkers vinden en aannemen? Geen eenvoudige klus. ‘’Dat moet anders kunnen’’, dacht Herman Steenhuis, directeur en eigenaar van Aarts Transport. Binnen vier maanden vond hij 24 nieuwe medewerkers met zijn creatieve wervingsaanpak.
Zoektocht naar nieuw talent
Al meer dan honderd jaar staat Aarts Transport bekend als familiebedrijf. Maar in juli 2023 nam Herman het stokje over van zijn beste vriend John Steenmetz. “We spreken elkaar nog iedere ochtend, John blijft mijn adviseur. Zo behouden we die familieband.’’ Herman is al langer verbonden met het bedrijf. Hij startte jaren geleden als Sales Director. “Toen was het allemaal nog een stuk kleiner. Zo’n 20 wagens en 23 man personeel. John en ik gingen samen aan de gang om het bedrijf naar het volgende level te brengen. In drie jaar tijd is Aarts Transport verviervoudigd. In omzet, wagens en personeel: echt gigantisch.’’ Maar deze aantallen behouden blijft een uitdaging. En al helemaal in de wereld van transport en logistiek. Herman zocht veel nieuw talent, van loodsmedewerkers tot chauffeurs en bijrijders. Binnen de afgelopen vier maanden kwamen 24 nieuwe medewerkers aan boord.
Maandelijkse borrels en zaterdags sleutelen
Vooral de persoonlijke kant van het bedrijf is voor Herman belangrijk. ‘’Mijn team kan voor alles bij mij terecht, ik wil er voor ze zijn. Het is meer dan werk.’’ Maandelijks organiseert Herman een vrijdagmiddagborrel op de zaak. ‘’De pallets veranderen in statafels. De frituurpan gaat aan, met een drankje en een muziekje erbij. Het is eigenlijk heel simpel, maar collega’s komen vanuit andere locaties speciaal hiervoor terug. Op een van de borrels ontstond het idee van een dartcompetentie. Alleen maar leuk!” Ook buiten werktijden vind je het personeel bij het bedrijfspand. ‘’Afgelopen zaterdag sleutelden drie chauffeurs aan hun vrachtwagen hier. Op hun vrije dag wilden ze hun wagen nog mooier maken.” Herman merkt dat de sfeer en het werkplezier niet alleen belangrijk is voor het behoud van personeel, maar ook voor de werving. “Als de sfeer goed is, straal je dit ook automatisch uit naar buiten. Het is een klein wereldje, via-via komen mensen dan toch bij ons terecht.”
Met trucks en al van de partij
Nieuw personeel komt natuurlijk niet zomaar aanwaaien. ‘’Je moet creatief zijn en out-of-the-box denken. Daar gingen we als eerst mee aan de slag.’’ Zo ook op social media. ‘’We zijn heel actief op onze kanalen en plaatsen regelmatig nieuwe berichten. Niet alleen foto’s, maar ook video’s. Omdat we veel volgers hebben, worden onze berichten massaal gedeeld. Dit zorgt voor een extra groot bereik.’’ Naast de online zichtbaarheid, is Aarts Transport ook bij veel fysieke evenementen aanwezig. Het team is bij verschillende truckruns van de partij. En Aarts Transport deed zelfs mee aan een evenement. ‘’Met trucks en al stonden we dit jaar bij het PSV-stadion voor het Brabants Talentenfestival ‘Huis naar Werk’. Hier kwamen zo’n 1500 mensen op af die interesse hebben in een nieuwe baan. Dat is natuurlijk geweldig! Je bent dan toch even zichtbaar, daar pluk je later de vruchten van. Mensen weten je te vinden voor een nieuwe baan.’’
Nieuwe kansen en opleidingsplannen voor iedereen
Creatief werven betekent niet alleen dat je als transportbedrijf op de juiste plekken zichtbaar bent, maar ook dat je de juiste mensen aanspreekt. Herman vindt het belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook een kans te geven. ‘’Als je transport leuk vindt en je hier binnenkomt, hoef je nooit meer weg. Ik geloof erin dat je kan werken als je wil werken.’’ Zo nam hij ook de 27-jarige Thomas aan. Thomas begon in de loods als heftruckchauffeur en groeide daarna door als dispatcher en assistent teamleider. ‘’Ik heb zo ook regelmatig contact gehad met zijn ouders. Het is ontzettend mooi om te zien hoe hard Thomas werkt en hoe goed het gaat. Ik vind het belangrijk om toekomstplannen aan te bieden. Je kunt hier met een opleidingsplan beginnen in de loods, doorgroeien naar bijrijder, naar B-chauffeur en ga zo maar door. En over opleidingen gesproken, we zijn ook een Erkend Leerbedrijf. Op deze manier leiden we BBL-studenten op die uitgroeien tot enthousiaste werknemers.’’
Eigen vrouwelijke Aarts-influencer
Naast de online aanwezigheid van het transportbedrijf zelf, deelt een van hun eigen medewerkers haar eigen video's op social media. Bianca Schoenmakers, oftewel Chauffeuse Bianca, verovert TikTok en Instagram wekelijks met nieuwe video’s. Met meer dan 16.000 volgers op TikTok is zij inmiddels een opvallend gezicht geworden in de truckerswereld. Van haar dagelijkse ritten tot hilarische sketches: alles komt voorbij op haar kanalen. In haar video’s neemt Bianca haar volgers letterlijk mee achter het stuur. Zo deelt ze haar dagelijkse avonturen op de weg en legt ze herkenbare, grappige momenten in de transport en logistiek vast. Wat Herman hiervan vindt? ‘’Superleuk! En het helpt écht.’’ Haar video’s zijn niet alleen een hit, maar dragen ook bij aan de bekendheid van Aarts Transport. ‘’Zij inspireert anderen om zelf ook achter het stuur te kruipen.’’
Chauffeurstaal spreken
De wereld van transport en logistiek verandert door en door. Het is en blijft een uitdaging om personeel te werven en te behouden. Herman geeft een aantal belangrijke tips mee aan werkgevers in de transport en logistiek: ‘’Zoek medewerkers die echt bij je organisatie passen en zichzelf bij je zien werken. Ik probeer vooraf al in te schatten of iemand het Aarts-DNA heeft en het naar zijn zin gaat hebben hier.’’ Maar ook je inlevingsvermogen kan niet ontbreken. ‘’Het is zo belangrijk om de chauffeurstaal onder de knie te hebben. Weet wat ze leuk en fijn vinden en zorg ervoor dat je dat kunt bieden. Zo kun je hierop inspelen. En niet te vergeten: verplaats je in je collega’s. Wees meer dan alleen een werkgever, maar wees er echt voor je team. Alleen zo blijf je medewerkers langdurig aan je bedrijf binden.’’