Wij staan voor je klaar in de transport en logistiek. De sector vol kansen en mogelijkheden! Of je nu graag in een distributiecentrum werkt of liever de weg op gaat in een vrachtwagen, bij STL maken we het mogelijk. We helpen je met het zoeken naar je droombaan, bij je rijopleiding en zorgen ervoor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. We gaan samen op weg naar jouw volgende stap.
Alles voor werkzoekendenZo zorgt Dimetra voor een enthousiast en inzetbaar team: "DRIVE bracht ons goede inzichten"
Dag in dag uit voert het team van Dimetra transporten uit naar en van Zwitserland. De medewerkers staan centraal, maar hoe houd je ze productief en betrokken? En hoe blijf je als bedrijf wendbaar? Dimetra koos het werkkrachtprogramma en de DRIVE-sessies van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Jan Schurink, hoofd personeelszaken, vertelt meer.

"Het belang van medewerkers staat voorop"
Al ruim 25,5 jaar maakt de 44-jarige Jan onderdeel uit van Dimetra. Hij maakt deel uit van het kernteam en richt zich op verschillende onderdelen binnen het familiebedrijf, zoals personeels- en Douanezaken. ‘’Maar af en toe ga ik zelf nog op pad met de wagen. Zo krijg ik een goed beeld waar de jongens onderweg tegenaan lopen, en kan ik me beter inleven in hun situatie,’’ vertelt Jan. Bij Dimetra staan medewerkers altijd voorop: ‘’Het is niet jij en ik, maar wij samen. Je wilt het je medewerkers naar hun zin maken, voor nu en de toekomst. Ons ziekteverzuim viel mee, maar hoe kunnen we medewerkers tot de eindstreep gemotiveerd en inzetbaar houden? Toen kwamen STL en Sectoradviseur Ingrid de Ruijter om de hoek.’’
Met het hele team code 95 meegepakt
Medewerkers gezonder, productiever en blijer maken in hun werk: daar gaat Dimetra voor met de Werkkracht-aanpak. Sandra Klinkers-Mourits, eerder werkzaam als adviseur Duurzame Inzetbaarheid bij STL, begeleidde het transportbedrijf. ''We keken naar wat we al doen en wat we nog konden veranderen. Sandra's terugkoppelingen waren erg fijn. Samen hebben we DRIVE opgezet en opgenomen in de code 95 training Leefstijl. We hadden nog een dag over om zinvol in te vullen voor code 95 en DRIVE leek ons een mooie aanvulling,'' licht Jan toe. Voor Dimetra betekende dit tientallen sessies door het jaar heen. Van chauffeurs op binnen- en buitenland en kantoorpersoneel tot collega's uit de werkplaats en de loods: iedereen kwam aan de beurt. ''Alle afdelingen waren gehusseld, in groepjes van acht medewerkers. Het kernteam en de directie deden bewust niet mee, zodat alles gezegd kon worden in open sessies. Daardoor heerste er tijdens de sessies een ontspannen en regelmatig uitbundige sfeer. Over deze aanpak hoorde ik veel positieve geluiden.”
Dagelijkse wandelingen en 18 kilo kwijt
Van praktische voorbeelden tot en met stellingen en ervaringen uitwisselen met elkaar: tijdens de DRIVE-sessies kwam van alles voorbij rondom je leefstijl verbeteren. Ook werd er ruimte gemaakt om halverwege de middag te wandelen. ''De BMI-metingen en aangeven hoeveel suiker er in bepaalde producten zit, zorgde voor veel bewustwording. De tips die werden besproken zijn ook waardevol geweest,'' vertelt Jan. Een van de medewerkers besloot na de sessie zijn leefstijl om te gooien en viel 18 kilo af. ''Dat is echt een mooi resultaat! De praktische aanpak maakte zijn leefstijl heel inzichtelijk. Daardoor zag hij hoe zinvol het is om aan je gezondheid te werken.''
Voor ieder wat wils in de Dimetra-krant
Met de Dimetra-krant zette het transportbedrijf zelf al mooie stappen. "Toch kon het invullen en vastleggen nog wel beter. Ingrid en Sandra adviseerden ons om de krant als communicatiemiddel te gebruiken en de resultaten uit het werkkrachtprogramma te delen," vertelt Jan. Niet alleen gezondheid, maar ook betere communicatie kwam bij de DRIVE-sessies naar voren. De sessies onderstreepten hoe belangrijk communicatie is voor medewerkers. En dat dit meer aandacht nodig had. Dimetra besloot meer te delen via de krant. "We begonnen met één blaadje, tegenwoordig zitten we op drie à vier blaadjes," licht Jan toe. In de krant zit voor ieder wat wils: "We delen als er nieuwe auto’s komen of wanneer iemand jarig is. Nieuwe medewerkers komen aan het woord en er staat zelfs een moppentrommel in. Maar nu delen we ook mogelijkheden om aan je gezondheid te werken en de aandachtspunten voor de medewerkers. Ook proberen we transparanter te zijn over zaken waaraan gewerkt wordt."


Mentorchauffeurs: meer begeleiding voor nieuwe chauffeurs
Wat ook niet kon achterblijven, zijn mentorchauffeurs. Hier ging Dimetra volop mee aan de bak. ''In de DRIVE-sessies kwam naar voren dat nieuwe chauffeurs beter begeleid zouden kunnen worden. We hadden al een mentorchauffeur in ons team zitten, en inmiddels zijn dat er drie. Vers van de pers, want ze volgden de opleiding in januari 2025. Met hun kennis en begeleiding willen we nieuwe medewerkers een goede start geven. We gaan nu kijken wat de resultaten daaruit zijn. En hoe we daar verder plek aan kunnen geven in onze organisatie.’’
"We zijn nog niet uitgespeeld"
Om echt stappen te zetten qua communicatie onderling en aansturen, stond DRIVE voor leidinggevenden ook op het programma. Jan kijkt positief terug op alle sessies en omschrijft deze als interessant en leerzaam. ‘’We kregen veel tips en adviezen mee en hadden ook echt een partij zoals STL nodig om daadwerkelijk hiermee aan de slag te gaan,’’ licht Jan toe. ‘’Maar we zijn nog niet uitgespeeld. We hebben de resultaten besproken en kijken regelmatig wat we al doen, en wat we nog zouden kunnen veranderen. Dit nemen we mee in ons kernteamoverleg en zijn ook echt een opgenomen onderdeel van onze beleidsvoering geworden.’’ Jan raadt het ieder ander transportbedrijf aan om hiermee aan de slag te gaan. Zijn belangrijkste advies? ‘’Betrek je héle team erbij en pak het bedrijfsbreed aan. Zo is er ruimte voor echte verandering. Voor je mensen én je bedrijf.''
