Onder de oppervlakte

Een aantal weken geleden mocht ik, als adviseur duurzame inzetbaarheid, in een korte inspiratie sessie voor een deelmarkt binnen onze sector, spreken over duurzame inzetbaarheid.

Daphne van Paasen, adviseur duurzame inzetbaarheid
Deel deze pagina

De urgentie van Duurzame inzetbaarheid wordt gevoeld

Duurzame inzetbaarheid, behoud van je medewerker, werkplezier, de urgentie wordt gevoeld, ook onder deze groep mensen. De krappe arbeidsmarkt, vergrijzing in de sector, wendbaar blijven als bedrijf in deze snel veranderende wereld... We waren het erover eens die avond, dat aandacht voor je medewerker organiseren een must is. Weten hoe het met je medewerker gaat, waar drijfveren liggen om de kwaliteit van leven op pijl te houden, ik voelde de worsteling bij een aantal werkgevers. Want hoe maak je daar tijd voor in onze sector? Met name voor de chauffeurs die veel onderweg zijn.

Er speelt veel onder de oppervlakte

Onder de oppervlakte kan veel spelen bij medewerkers: ruzie met de vrouw, financiële problemen, mantelzorger zijn voor een naaste of last van de rug. In onze sector werken over het algemeen zeer loyale medewerkers, je meld je niet snel ziek. Alle bovenstaande zaken zitten in het hoofd en gaan mee naar het werk. Het houdt bezig en laat niet los. Hier zit een gevaar (meer schades, kans op verzuim, het maken van fouten om maar wat voorbeelden te noemen) én de sleutel: wees opmerkzaam naar elkaar. Heb oog voor elkaar, als kernwaarde binnen je bedrijf. Niet alleen directie of HR maar ook de planner, de mentorchauffeur, de teamleider, de receptioniste, collega chauffeurs en de dame van de administratie.

Geen ingewikkeld beleid

Onlangs vertelde een werkgever mij dat hij geen heel ingewikkeld beleid had op duurzame inzetbaarheid. Wat hij deed was kijken naar zijn mensen, waarnemen en dit deden de collega’s ook onderling. Ziet hij iets anders dan anders, gaat hij het gesprek met mensen aan en hij stimuleert collega’s dit ook te doen. Om zo een cultuur te creëren waarbij het normaal is om onder de oppervlakte te komen. Hij was door schade en schande wijzer geworden. Een jaar ervoor had een van zijn medewerkers zelfmoord gepleegd. Daar was hij zo van geschrokken en hij voelde zich verantwoordelijk: wat had ik kunnen doen?

Heb oprechte aandacht voor elkaar

In een wereld waarin we veel op onszelf zijn, omringd door social media en waarbij het steeds vroeger donker wordt, is een stukje oprechte aandacht zo belangrijk. Een primaire levensbehoefte. Het mooiste is nog: het kost niets en is niet aan inflatie onderhevig. 

STL helpt je verder

Zoals jij aandacht hebt voor je medewerker, heeft STL aandacht voor jou. Wij ondersteunen jou en jouw medewerkers om vitaliteit, vakmanschap, verbinding en veiligheid praktisch handen en voeten te geven. Bekijk wat wij voor jouw medewerkers kunnen betekenen.

Duurzame inzetbaarheid in de transport en logistiek
Annemijn Remmers adviseur STL

Wij staan voor je klaar

Heb je een vraag of wil je direct van onze diensten gebruik maken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je verder te helpen.

Mailen of bellen?

088-2596121 Bereikbaar tussen 08.30 en 17.00
Wat vind je van deze pagina?