Meer weten? Bel ons voor advies!
Wij komen graag met je in contact voor een goed gesprek over werving en selectie
Lees hier de blog van Peter Lanza, sectoradviseur bij STL.
Een paar dagen geleden had ik weer zo’n heel inspirerend bezoek. Een kennismakingsgesprek bij een bedrijf met iets meer dan 50 werknemers. Ik sprak met de directeur/eigenaar. Een enthousiast en heel gedreven type!
Dit bedrijf kent eigenlijk geen wervingsproblemen. Er dienen zich regelmatig sollicitanten aan. De meeste instroom is vanuit mond-tot-mond reclame. De werknemers van dit bedrijf willen maar wat graag als ambassadeur optreden en laten hierbij geen mogelijkheid onbenut. Of het nu gaat om het, onderweg in een wegrestaurant, aanspreken van andere chauffeurs of het zelf maken en posten van filmpjes waarin zij vertellen hoe leuk het werken is bij hun bedrijf. Niets is hun teveel.
Daarnaast investeert dit bedrijf ook fors in de jonge aanwas met maar liefst 4 (!) leerlingen. Hiermee vullen zij niet alleen hun vacatures maar verlagen zij tegelijkertijd de gemiddelde leeftijdsopbouw.
Werknemers voelen zich hier gehoord in deze platte organisatie waar de deur van de directie altijd open staat. En in dit geval beleven de werknemers dit zelf ook echt zo. Dat is namelijk zeker niet altijd het geval, zo blijkt uit onderzoek. De afstand van de werkgever naar de werknemer wordt vaak kleiner ervaren dan andersom.
Toch zien ook zij de toenemende uitdagingen op de arbeidsmarkt. Zij hebben daarom een bureau in de arm genomen die hun arbeidsmarktcommunicatie gaat ‘updaten’. Zij realiseren zich heel goed dat zij de huidige, jonge, werkzoekenden echt anders moeten aanspreken. Met de nadruk op het bieden van een goede werk/privé balans en ontwikkelmogelijkheden in combinatie met een gevarieerd werkaanbod.
Als een werknemer bij dit bedrijf aan de slag gaat kan hij/zij rekenen op een gedegen inwerkprogramma. Werknemers nemen namelijk vaak al in de eerste twee maanden al de beslissing of zij willen blijven werken. Daarom is een goede ‘onboarding’ van groot belang. Maak waar wat je beloofd. Kom afspraken na. Werk, zo mogelijk, met een buddy waar de nieuwe werknemer met vragen terecht kan. Allemaal zaken die van belang zijn om een nieuwe werknemer aan je te binden.
Omdat de directie van dit bedrijf de intrinsieke behoefte heeft om in hun personeel te investeren voelen werknemers zich ook betrokken. Zij stimuleren elkaar zelfs om aan hun gezondheid te werken, bijvoorbeeld met een collectief stoppen met roken programma.
Dat resulteert in dit geval in een laag verzuimpercentage en nagenoeg geen verloop. En als het een keer voorkomt dat iemand vertrekt dan wordt er altijd een exitgesprek gevoerd om gevoel te krijgen bij de redenen.
Alhoewel hier geen sprake is van een geformaliseerde gesprekscyclus, is de leiding veelvuldig op de juiste manier met hun mensen in gesprek. De belangrijkste pijler van duurzame inzetbaarheid, zo blijkt uit onderzoek. Naast functioneringsgesprekken worden ook toekomstgesprekken gevoerd. Waarbij de werknemer kan aangeven welke ontwikkelbehoefte hij of zij heeft.
Bij dit bedrijf is oprecht sprake van goed werkgeverschap. Hier wordt op een heel natuurlijke wijze gewerkt aan het optimaliseren van de personeelscapaciteit. Om daarmee te allen tijde te kunnen beschikken over voldoende gekwalificeerd, gemotiveerd en vitaal personeel.
Hier klopt het allemaal.