Ontwikkelingen arbeidsmarkt transport en logistiek

Na een terugval in 2023 is er in 2024 weer sprake van gematigde economische groei. Ondernemers in de sector zien na een periode van krimp ook weer voorzichtige omzetgroei. Meer ondernemers transport en logistiek verwachten dat 2024 een beter jaar wordt dan 2023 voor hun onderneming. 

Ai in de transport en logistiek
Deel deze pagina

Wel ligt het aantal faillissementen in de sector hoog. En veel ondernemers hebben last van een tekort aan personeel. Het aantal vacatures is hoog en de uitstroom van chauffeurs ligt boven de instroom. De arbeidsmarkt in de sector blijft naar verwachting ook krap. De vraag naar arbeid ligt de komende jaren hoger dan het aanbod van personeel. 

Aantal openstaande vacatures in de transport en logistiek is hoog

Het aantal openstaande vacatures in beroepsgroepen verwant aan transport en logistiek ligt in 2024 Q2 lager dan vorig jaar. In 2024 Q2 zijn er bijvoorbeeld 14.700 vacatures voor transportplanners en logistiek medewerkers tegen 15.600 vorig jaar. Voor chauffeurs zijn er dan ruim 7.400 vacatures, tegen ruim 8.000 vorig jaar. Ten opzichte van 2024 Q1 is het aantal vacatures voor chauffeurs en logistiek medewerkers in 2024 Q2 wel weer hoger. Vanaf zomer 2021 ligt het aantal openstaande vacatures voor transport en logistiek op een hoog niveau. 

Figuur 1: Vacatures vrachtwagenchauffeurs (per kwartaal)

openstaande vacatures vrachtwagenchauffeurs transport en logistiek

Bron: UWV, 2024

Aantal werkgevers, werknemers en chauffeurs in de sector blijven toenemen

Er zijn ongeveer 165.800 werknemers in de sector waarvan ruim 92.000 vrachtwagenchauffeurs. Van alle werknemers heeft 68% een vast en 32% een flexibel contract (uitzend- of oproepkracht of tijdelijke kracht). Er zijn bijna 7.300 transport- en logistiekbedrijven in de sector. 63% hiervan bestaat uit maximaal 10 werknemers.

Figuur 2: Functies van werknemers in transport en logistiek

functies werknemers - transport en logistiek

Bron: Bedrijfsenquête, 2024

Figuur 3: Waar komen nieuwe werknemers voor transport en logistiek vandaag?

waar komen nieuwe werknemers in de sector transport en logistiek vandaan?

Bron: bedrijfsenquête, 2024

Groei en personeelskrapte in de sector transport en logistiek

De arbeidsmarktspanning is de verhouding tussen de vraag naar werk en het aanbod van personeel. In het tweede kwartaal van 2024 is de arbeidsmarkt voor vrachtwagenchauffeurs volgens UWV zeer krap. In de meeste regio’s zijn naar verhouding veel vacatures en weinig werkzoekenden. Voor transportplanners en logistiek medewerkers is er in het tweede kwartaal van 2024 in alle regio’s sprake van een zeer krappe arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt in de sector blijft naar verwachting krap. De vraag naar arbeid ligt de komende jaren hoger dan het aanbod van personeel. Oorzaak is de grote vervangingsvraag door vergrijzing en uitstroom naar pensioen. Ook neemt de instroom vanuit het onderwijs af door ontgroening. Vanwege verwachte economische groei wordt er ook nog meer vraag naar personeel verwacht.

Figuur 4: Spanningsindex sector transport en logistiek

Arbeidsmarktspanning in transport en logistiek

Bron: CBS/ABF Research, 2024, bewerking STL

Vacaturebank voor jou?

Dé plek waar werkzoekenden en bedrijven elkaar ontmoeten

Wij brengen werkzoekenden en werkgevers bij elkaar in de sector transport en logistiek. Ben je werkgever? Dan ondersteunen we je in je zoektocht naar de perfecte kandidaat. Meld je vacature aan of kijk in de kandidatenbank voor de transport en logistiek:

 Ga naar de vacaturebank

Jaarrapportage 2024 thema arbeidsmarktontwikkelingen transport en logistiek

Bekijk het thema arbeidsmarktontwikkelingen transport en logistiek van de Arbeidsmarktrapportage 2024

Wat vind je van deze pagina?