Wij staan voor je klaar in de transport en logistiek. De sector vol kansen en mogelijkheden! Of je nu graag in een distributiecentrum werkt of liever de weg op gaat in een vrachtwagen, bij STL maken we het mogelijk. We helpen je met het zoeken naar je droombaan, bij je rijopleiding en zorgen ervoor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. We gaan samen op weg naar jouw volgende stap.
Alles voor werkzoekendenVrouwen in de sector transport en logistiek
Goed en genoeg personeel vinden blijft voor de sector transport en logistiek een uitdaging. Een belangrijke groep voor de instroom zijn vrouwen. Het aandeel vrouwelijke werknemers neemt toe. De instroomcijfers van vrouwen liggen boven de uitstroom. Hieronder een greep uit onze Arbeidsmarktrapportage 2024.
Aandeel vrouwen in de sector transport en logistiek
Eind 2023 is 13% van de werknemers in de sector vrouw (ruim 21.500 vrouwen).
Het aantal vrouwelijke werknemers neemt toe en zal naar verwachting de komende jaren ook verder toenemen. Het aandeel vrouwen dat werkt (vrouwelijke beroepsbevolking) groeit. De meeste vrouwen in de sector zijn werkzaam in finance/sales/ administratie/ICT. Daarna volgen de functies vrachtwagenchauffeur en manager/directeur/verantwoordelijke voor de vestiging.
Aandeel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs neemt toe
In het tweede kwartaal van 2024 is 5% van de chauffeurs in de sector vrouw. Het aandeel vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs neemt de laatste jaren steeds verder toe. Onder logistiek medewerkers en transportplanners (werkzaam binnen en buiten de sector transport) is het aandeel vrouwen 24%.
In bijna twee derde van bedrijven in de sector werken vrouwen
In 66% van de bedrijven in de sector zijn vrouwen werkzaam. Bij bedrijven met vrouwen werken gemiddeld 4 vrouwen. Bij kleine bedrijven (max. 20 werknemers) met vrouwen werken gemiddeld 2 vrouwen, bij middelgrote bedrijven werken gemiddeld 5 vrouwen en bij grote bedrijven (101+ werknemers) gemiddeld 31 vrouwen.
Personeels- en baankenmerken vrouwen in sector
- Vier op de tien vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs heeft een flexibel contract. Voor mannen is dit ruim een derde. Zij hebben dan een tijdelijk contract, zijn oproepkracht of uitzendkracht.
- Van de vrouwen werkzaam als transportplanner of logistiek medewerker heeft ongeveer een vijfde een opleiding tot en met mbo-niveau 1. De helft heeft een opleiding mbo-niveau 2-4/havo/vwo en 29 procent een opleiding hbo/wo . De helft van de vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs heeft een opleiding mbo-niveau 2-4/havo/vwo, de andere helft heeft een opleiding tot en met mbo-niveau 1.
- Vier op de tien vrouwelijke chauffeurs werkt parttime en ruim de helft van de vrouwelijke logistiek medewerkers of transportplanners. 17% van de mannelijke vrachtwagenchauffeurs en 16% van de mannelijke logistiek medewerkers werkt in 2024 parttime.
- 50% van de vrouwen die werken als vrachtwagenchauffeur is jonger dan 35 jaar. Bij de mannelijke chauffeurs is dit 21%. Het aandeel 55+ is bij de chauffeurs een stuk hoger onder de mannen.
Voordelen van vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs volgens werknemers: meer aandacht voor het privéleven en tevredener klanten.
Aan werknemers in de sector is gevraagd welke voordelen het heeft voor het bedrijf om vrouwelijke chauffeurs te hebben. De helft van de werknemers vindt dat er geen voordeel is van het in dienst hebben van vrouwelijke chauffeurs. Mannen en vrouwen staan dus op dezelfde voet. Werknemers die wel voordelen zien, noemen het vaakst meer aandacht voor het privéleven en meer persoonlijke aandacht.
Personeel nodig?
Onze adviseurs helpen je graag. Wij brengen werkzoekenden en werkgevers bij elkaar in de sector transport en logistiek. Zoek je een nieuwe baan? Bijvoorbeeld als vrachtwagenchauffeur, kraanmachinist, verhuizer, planner (mbo en hbo), logistiek medewerker of logistiek leidinggevende (mbo en hbo)? Dan begeleiden we je daarbij. Wij helpen je aan werk. Zoek je personeel? Dan helpen wij jou ook.