Ziek zijn door roken
Tips en advies

Eerste signalen langdurig verzuim en het gesprek aangaan

Deel deze pagina

Piekeren, vermoeidheid, stress: we hebben er allemaal weleens last van. Maar wist je dat dit ook voortekenen kunnen zijn van langdurig verzuim? Wil je langdurig verzuim voorkomen, dan is het erg belangrijk de eerste signalen op te merken en er iets mee te doen: het voeren van een openhartig gesprek met je werknemer kan het verschil maken.

Eerste signalen van langdurig verzuim herkennen

Voorkom dat een medewerker langdurig uitvalt door signalen vroeg op te merken. Dit zijn de belangrijkste verzuimsignalen, die kunnen wijzen op langdurige uitval:

  1. Lichamelijke klachten: wees alert op klachten zoals bleekheid, vermoeidheid, hoofdpijn, maagklachten, maar ook vaak hoesten, niezen en andere lichamelijke klachten. Het probleem daarbij is dat bijna iedereen deze klachten weleens heeft. Maar heeft iemand hier vaak last van, dan kan dat wijzen op een onderliggend gezondheidsprobleem.
  2. Frequent verzuim: als een medewerker herhaaldelijk afwezig is, kan dit een teken zijn van onderliggende problemen. Het is belangrijk om dit in de gaten te houden.
  3. Verminderde prestaties: let op afname in productiviteit en de kwaliteit van het werk. Ook dit kan wijzen op gezondheidsproblemen die tot langdurig verzuim kunnen leiden.
  4. Moeite met concentratie: als een alerte medewerker steeds vaker moeite heeft zich te concentreren, kan dit een signaal zijn van gezondheidsproblemen.
  5. Veranderingen in gedrag en houding: let op veranderingen in gedrag, zoals de opgewekte magazijnmedewerker die zich steeds verder terugtrekt, of de collegiale vrachtwagenchauffeur die ineens collega’s ontwijkt en liever alleen is. Een opvallende wijziging in houding kan wijzen op emotionele of psychische problemen.

Hoe ga je het gesprek aan met je werknemer als je merkt dat het niet goed gaat?

Als je merkt dat een werknemer niet goed in zijn of haar vel zit, probeer dan het gesprek aan te gaan. Zo kom je erachter hoe je jouw werknemer het beste kunt ondersteunen. Daarbij is het voeren van een gesprek over de signalen belangrijk om langdurig verzuim te voorkomen. Het vraagt wel een zorgvuldige voorbereiding en vooral ook om medeleven. Hier zijn enkele tips voor een effectief gesprek naar aanleiding van verzuimsignalen:

Werkgevers preventie en veiligheid
  1. Kies een geschikte locatie en tijd: zorg dat het gesprek plaatsvindt in een rustige en vertrouwelijke omgeving waar de medewerker zich comfortabel voelt.
  2. Toon empathie en begrip: laat zien dat je geeft om het welzijn van de werknemer. Wees meelevend en toon betrokkenheid bij de situatie.
  3. Luister actief: geef de werknemer de ruimte om te praten en luister aandachtig naar de zorgen en ervaringen. 
  4. Bied opties voor ondersteuning aan: bespreek mogelijke oplossingen zoals verlof, werkaanpassingen of andere vormen van ondersteuning die kunnen helpen bij het herstel.
  5. Respecteer de privacy: houd de informatie die tijdens het gesprek wordt gedeeld vertrouwelijk en benadruk ook bij de medewerker dat alles strikt vertrouwelijk blijft.
  6. Informeer over bedrijfsbeleid: laat de medewerker weten welke stappen je samen kunt nemen volgens het beleid van jouw bedrijf over verzuim en herstel.
  7. Moedig verdere communicatie aan: laat duidelijk weten dat de deur open staat voor vervolg gesprekken en blijf beschikbaar voor vragen of aanvullende ondersteuning.
  8. Sluit positief af: toon waardering voor het delen van informatie en geef de medewerker hoop voor een succesvol herstelproces. Geef duidelijk aan dat je samen wilt werken aan een oplossing die zowel het welzijn van de medewerker als de belangen van het bedrijf dient.
Gezond aan het werk in de transport en logistiek

Verzuim voorkomen: ondersteuning voor werknemers in transport en logistiek

Medewerkers zijn de motor van je bedrijf. Als zij uitvallen levert dat problemen op. Het liefste wil je verzuim van werknemers voorkomen. Daarom zijn preventieprogramma's en ondersteuning belangrijk voor werkgevers in de transport en logistiek. Deze programma's richten zich op het bevorderen van de gezondheid van alle werknemers in de transport en logistiek.

Bij STL zetten we ons in om samen met jou de gezondheid en veiligheid van werknemers te verbeteren. We bieden hiervoor verschillende diensten aan. Zo is er bijvoorbeeld gratis coaching beschikbaar voor werknemers om ze te ondersteunen bij uitdagingen zoals stress, afvallen en stoppen met roken. We bieden ook gezondheidschecks aan zoals een PMO en begeleiden bij het opstellen van een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Daarnaast kun jij bij ons toolboxen aanvragen die werknemers helpen bij veilig en gezond werken.

Zo dragen we bij aan werknemers die vaker gezonde keuzes maken en met plezier naar hun werk gaan. Benieuwd naar wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact met ons op. 

Annemijn Remmers adviseur STL

Wij staan voor je klaar

Heb je een vraag of wil je direct van onze diensten gebruik maken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je verder te helpen.

Mailen of bellen?

088-2596121 Bereikbaar tussen 08.30 en 17.00
Wat vind je van deze pagina?