Vragen over de toolboxen?
Heb je een vraag of wil je direct van onze diensten gebruik maken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je verder te helpen.
Elke werknemer moet zijn dagelijks werk kunnen doen zonder dat daar risico’s aan verbonden zijn. Een veilige werkplek binnen de sector transport en logistiek is daarbij belangrijk. Waar moet je aan denken bij het inrichten van een veilige arbeidsplaats?
Met de toolboxen voor het inrichten van arbeidsplaatsen ontdek je onder andere hoe je de dode hoek kunt verkleinen door spiegels af te stellen. Hoe voorkom je valgevaar op bouwplaatsen en bij kiepauto's, en herken je risico's in onderhoudswerkplaatsen. Leer alles over veiligheid op laad- en losplaatsen, gevaren op bouwplaatsen en veilig asfaltvervoer. En vergeet ook niet de aandacht voor veilig werken in tanks als besloten ruimtes.
Als vrachtwagenchauffeur is het belangrijk dat je bekend bent met de dode hoek. In de afgelopen jaren kwamen vijf tot tien fietsers per jaar om, geraakt door een vrachtauto die rechts afsloeg. De oorzaak: de fietser bevond zich in de dode hoek van de vrachtauto.
Gelukkig kunnen we dit soort dodehoekongevallen voorkomen. Door het goed afstellen van de spiegels en altijd alert te blijven op de dode hoek. In deze toolbox krijgen vrachtwagenbestuurders informatie over hoe ze het zicht vanuit de vrachtauto kunnen verbeteren door het goed afstellen van de spiegels.
De gemiddelde hoogte van een vrachtwagen is zo’n 4 meter. Dat is een flinke hoogte om vanaf te vallen bij onvoorzichtigheid. Lopen over de lading is zeker niet zonder gevaar. Dit is dan ook verboden, behalve als het echt niet veilig is om weg te rijden. In deze toolbox staat valgevaar in de bouw centraal. De vrachtwagenchauffeur krijgt tips en tricks om klimmen te voorkomen. Daarnaast geeft de toolbox adviezen over veilig klimmen, voor wanneer het echt niet anders kan.
In kiepauto's vervoeren vrachtwagenchauffeurs allerlei soorten los gestorte vracht, bijvoorbeeld zware ladingen, zoals dertig ton grond in de kiepbak. Het is gevaarlijk om op de lading te lopen. Je kunt bedolven raken onder de vracht. En je kunt verwondingen oplopen of zelfs stikken. Ook het beklimmen van de kiepauto brengt risico's met zich mee. In de toolbox 'Valgevaar kiepauto' vindt de werknemer uitgebreide informatie over dit onderwerp. Onder andere over uitzonderingen en veilige werkwijzen bij het betreden van de lading.
Op een onderhoudswerkplaats voor vrachtwagens bestaat het risico dat ongevallen gebeuren. Bijvoorbeeld struikelen, vallen van hoogte en het beknellen van handen en voeten. Als werkgever draag je de verantwoordelijkheid voor een veilige en gezonde werkomgeving. Deze toolbox bevat onmisbare informatie, over hoe je omgaat met bepaalde situaties en risico’s op onderhoudswerkplaatsen. Dit draagt bij aan een veilige werkomgeving.
Op een laad- en losplaats van een ander bedrijf is het belangrijk dat de chauffeur zich gedraagt als gast. Daarom is het goed om te begrijpen wat de spelregels ter plaatse zijn en wat men van chauffeurs als eerste aanspreekpunt verwacht. In deze toolbox geven we waardevolle tips, en leggen we de spelregels op de laad- en losplaats uit. En waarom het zo belangrijk is om deze na te leven.
Op de bouwplaats gebeuren veel werkzaamheden tegelijkertijd. Op de ene plek stort men beton, terwijl men verderop raamkozijnen omhoog hijst. Op het moment dat je met de vrachtauto de bouwplaats oprijdt, moet je als chauffeur goed opletten. Er zijn risico’s die kunnen omslaan in gevaar. Welke gevaren zijn er allemaal? Deze toolbox behandelt het herkennen en voorkomen van gevaren op de bouwplaats voor vrachtwagenchauffeurs.
Bij asfaltvervoer zijn er aardig wat factoren om rekening mee te houden. Asfalt is heet, dus het is belangrijk dat medewerkers beschermingsmiddelen dragen. Naast beschermingsmiddelen zijn ook wegsignalen en -markering van groot belang om voorbijgangers te waarschuwen. Tijdens het vervoer van A naar B is het gebruik van anti-kleefmiddel in de laadbak van de kiepauto verplicht. Zorg dat de laadbak niet overbeladen is en volg de instructies van de opdrachtgever op. Na voltooiing van de klus moet de chauffeur de laadbak veilig en schoon terugplaatsen. In deze toolbox zetten we deze onderwerpen verder uiteen.
Wanneer een vrachtwagenchauffeur in een kiepauto op de weg rijdt, moet hij of zij constant reageren en alert zijn. Het zicht vanuit een kiepauto is niet altijd goed. Als chauffeur ben je bij het laden en lossen ook niet altijd goed zichtbaar. Wees dus voorzichtig! In deze toolbox vertelt chauffeur Bob in een interview hoe hij het rijden in een kiepauto ervaart. Daarnaast geeft het bruikbare en belangrijke handvatten rondom maatregelen om aanrijdgevaar te verkleinen.
Het rijden met een kiepauto op een bouwplaats vereist constante alertheid van een werknemer. Het zicht vanuit de kiepauto is niet altijd optimaal. En een bouwplaats is een complexe omgeving met machines, mensen en kabels op de grond en in de lucht. Het is erg belangrijk dat de chauffeur voorzichtig is. In deze toolbox geeft chauffeur Bob tips & tricks die hij gebruikt bij het laden en lossen op een bouwplaats. Daarnaast biedt de toolbox handige maatregelen om het risico op aanrijdgevaar te verkleinen.
Bij het betreden van een tank met lading zijn er risico's zoals verstikking, claustrofobie en verdrinking. Werkgevers moeten vooraf een werkvergunning afgeven en opgeleid personeel moet metingen doen en controlelijsten uitvoeren. Dit allemaal om de veiligheid te waarborgen. Sommige situaties vereisen zelfs het aanstellen van een