Tabitha Bogers: opleidingsadviseur en loopbaanbegeleider STL
Ervaringen met leren en ontwikkelen

Tabitha's ervaring met leren en ontwikkelen

‘Leven Lang Ontwikkelen’, ‘Leren en Ontwikkelen’, ‘In de leerstand komen’. Allemaal termen die geïntroduceerd worden met de verwachting dat mensen vanzelf gaan leren en ontwikkelen. Dat ligt natuurlijk in het echt iets anders. Lees daarom hier de ervaringen van Tabitha.

Deel deze pagina

Weerbarstige realiteit

De realiteit is weerbarstiger. Motivatie is vaker afwezig dan aanwezig. En deze motivatie is wel hard nodig om bewust bezig te zijn met leren en ontwikkelen. Mensen hebben van nature een aangeboren behoefte voor groei en ontwikkeling, dit heet groeitendens. Dit komt echter niet altijd onvoorwaardelijk tot uiting. Ze komt pas aan het licht als mensen positief beïnvloed worden door een stimulerende omgeving.

Persoonlijke waarde

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt overtuigd van de waarde van levenslang leren en ontwikkelen. ‘Stilstand is achteruitgang’ is een uitspraak waar ik volledig achter sta. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren, theoretische kennis, maar ook praktisch handelen. Ontdekken, ervaren, lezen, uitproberen, mislukken, reflecteren en nog een keer proberen. Dit is jarenlang een onbewuste routine voor mij geweest. Pas toen bleek dat ontwikkeling belangrijk voor mij is, ben ik me bewust gaan focussen op activiteiten die hiermee te maken hebben. Dit gebeurde niet van de ene op de andere dag hoor! Ik ontdekte dat ik gefrustreerd raakte, omdat ik niet verder kwam in mijn werk. Ik miste de noodzakelijke kennis om iets te onderbouwen. Of ik wist simpelweg niet wat de juiste manier of oplossing was voor een probleem. Kortom, ik liep letterlijk tegen mijn eigen beperkingen aan. Hier ging ik over nadenken.

Overtuigende belemmering

Na dat proces van nadenken, kwam een periode van onderzoeken, informatie verzamelen, uitspreken van wensen en behoeftes en uiteindelijk een keuze maken. De keuze om weer te gaan studeren, wauw dat was spannend! Pijn in mijn buik had ik, om het vertrouwde achter te laten en een pad op te gaan wat ik niet kende. Gelukkig had ik betrokken mensen om me heen. Mensen met wie ik kon sparren. De voor-en nadelen in kaart konden brengen en die me het vertrouwen gaven dat het wel goed zou komen. ‘Jij kunt dit’, kreeg ik vaak te horen. Maar toch, in mijn eigen hoofd was ik al wat ouder. Ik had het studeren al ruim 20 jaar achter me gelaten en zag op tegen 4 studiejaren. Kon ik nog wel leerstof in me opnemen met mijn ‘oude hoofd’? Kon ik het wel bolwerken om gezin, huishouden, werk en studie te combineren? Vragen, en tegelijkertijd belemmeringen. Maar ik wilde dit! Vanuit mijn interesse, vanuit mijn waarden en vanuit mijn overtuiging dat ik een andere weg wilde inslaan. Ik hakte de knoop door. En  begon als deeltijd student aan de Hogeschool van Amsterdam.

Mijn oude hoofd aan het leren

En wat een tijd werd het. Ik had het voor geen goud willen missen! Met de moeilijke momenten kwamen ook mooie en waardevolle ervaringen. Leren en ontwikkelen gaan in kleine stapjes. Het gaat niet alleen over nieuwe kennis opdoen, maar ook over mezelf, erkennen dat ik groei doormaak en nodig heb. Mijn kwaliteiten zien en verder uitbouwen. Reflecteren op dingen die niet ineens goed gaan. Bedenken wat leer ik hiervan en wat kan ik de volgende keer anders doen. Een stimulerende omgeving is daarbij onontbeerlijk gebleken, vanuit de opleiding maar ook vanuit mijn werkgever. Leren en ontwikkelen kosten energie, inspanning, tijd en vasthoudendheid van alle betrokken partijen. Het gaat met vallen en opstaan, de ene keer makkelijker dan de andere keer. Het geeft een kick dat ik er blij van wordt, ontwikkelen mij voldoening geeft en dat ik anderen kan helpen met hetgeen ik leer. 

Geitenpaadjes worden dieper

Nu ben ik bijna aan het einde van mijn 3e jaar als deeltijd student. Ik kan concluderen dat leren en ontwikkelen geen doel op zich meer zijn. Het is een staat van zijn die diepe voldoening en plezier geeft. Mijn hoofd werkt anders en mijn motivatie ligt anders. Met elk nieuw onderdeel wat ik geleerd heb, merk ik dat er nieuwe ‘geitenpaadjes’ zijn aangelegd in mijn brein. Hierdoor gaat het volgende onderdeel me makkelijker af. Het menselijke brein is een wonder. Mijn hoofd was niet te oud, maar moest op een nieuwe manier gebruikt worden. Dus die leerstand zou toch wel kunnen kloppen. Alleen is een leerstand meer een overtuiging van mezelf gebleken. Mijn brein is gewend geraakt aan leren en ontwikkelen. En de stimulerende omgeving, daar ben ik dankbaar voor! 

Wat kun jij hiermee?

Voor werknemers in de sector transport en logistiek die SOOB afdragen is persoonlijk opleidingsbudget beschikbaar. Via STL kun je de subsidie aanvragen als je een opleidingswens hebt en je verder wilt ontwikkelen. Nog niet helemaal duidelijk wat je wilt, maar kriebelt het? Bekijk dan onze loopbaancoaching of bel één van de adviseurs op 088-2596271!

Code 95 nascholing

Toe aan de volgende stap?

Bekijk hoe jij je verder kan ontwikkelen.

Meer informatie
Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer weten? Bel ons voor advies!

Wij komen graag met je in contact voor een goed gesprek over het opleidingsbudget.

Bel: 088 - 2596271

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via: