Wij staan voor je klaar
Heb je een vraag of wil je direct van onze diensten gebruik maken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je verder te helpen.
Remco Hoogendoorn (49) werkt al 27 jaar als chauffeur. Als chauffeur in de supermarktdistributie werkt hij veel met rolcontainers.
Het is algemeen bekend dat werken met rolcontainers fysiek zwaar werk is. Hoe blijft Remco gezond en voorkomt hij blessures? Wij gingen een werkdag met hem mee om te zien hoe hij veilig werkt met rolcontainers.
Remco heeft al een rit achter de rug en geniet van een lunch in de kantine. Zijn middagrit wordt klaargezet, en na de maaltijd gaat hij de vrachtwagen laden. Dit geeft ons de tijd om Remco beter te leren kennen.
“Tijdens mijn dienstplicht haalde ik mijn rijbewijs, maar eigenlijk wilde ik geen chauffeur worden,” vertelt Remco. “Ik wilde banketbakker worden, maar ’s nachts werken trok me niet. Na mijn diensttijd werkte ik eerst in de metaalbewerking, maar al snel koos ik voor een baan als vrachtwagenchauffeur. Dat doe ik nu al 27 jaar, waarvan het grootste deel in de winkeldistributie. Naast mijn werk als chauffeur ben ik mentor en transportbegeleider. Ik doe dan de vroege ochtendplanning en help collega’s die ziek zijn of problemen hebben.”
Na de lunch lopen we de loods in, waar de rolcontainers worden geladen. “Hier is het relatief makkelijk, ook al zijn sommige containers zwaar,” zegt Remco. “De vloer is vlak, dus je rolt de containers eenvoudig de wagen in. Een belangrijke tip is om niet te veel containers tegelijk te nemen, te duwen in plaats van te trekken, en je rug recht te houden. Ik duw altijd aan de kant van de zwenkwielen om controle te houden over de container. Zo staan ze meteen goed in de wagen, waardoor ik ze makkelijker kan lossen.”
Dat werken met rolcontainers fysiek zwaar is, is al langer bekend. In de cao voor beroepsgoederenvervoer zijn afspraken gemaakt om de arbeidsomstandigheden van chauffeurs te verbeteren. Toch ziet Remco uitdagingen: “Veel partijen zijn betrokken bij het transport van rolcontainers. De containers worden geladen bij een distributiecentrum, in onze vrachtwagen geplaatst, gelost bij de supermarkt, teruggehaald, gelost bij een inzamelpunt voor emballage, en weer gevuld bij het distributiecentrum. Kapotte containers blijven vaak lang in gebruik omdat niemand zich verantwoordelijk voelt.”
Toch is dit niet het grootste probleem, legt Remco uit. “Het laadvolume is een groter vraagstuk. Kijk naar mijn wagen, die zit nu helemaal vol,” zegt hij, terwijl hij naar de truck wijst. “Sommige containers zijn te zwaar volgens de wet. Als ze lichter worden gemaakt, moeten we meer containers meenemen. Dat past niet in mijn wagen. De rit moet dan verdeeld worden, wat betekent dat er een extra chauffeur nodig is. Maar wie betaalt dat, en hebben we die extra chauffeur überhaupt?”
“Er wordt al veel gedaan om onze werkdruk te verminderen. We hebben een app om misstanden te melden. Binnenkort krijgen we elektrische hulpmiddelen om het laden en lossen lichter te maken, en we krijgen extra hulp bij het lossen. Mijn werkgever doet écht veel voor ons. Het is goed dat er nu afspraken worden gemaakt in de hele keten. Dat maakt werken met rolcontainers veiliger en beter!”
Zelf neemt Remco ook maatregelen om fit te blijven: “Ik volg wekelijks een spinningles in de sportschool. Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Fit blijven en letten op wat je doet. Ik zeg altijd: beter vijf minuten langer bezig met laden of lossen dan een halfjaar in de ziektewet.”
Het duwen, trekken en manoeuvreren van rolcontainers zorgt voor hoge fysieke belasting, wat kan leiden tot gezondheidsklachten.
STL werkt samen met ketenpartners zoals verladers, opdrachtgevers, transporteurs en brancheorganisaties aan een actieplan om de fysieke belasting te verminderen. Bewustwording, richtlijnen en het gebruik van hulpmiddelen staan centraal in dit plan.