Wij staan voor je klaar in de transport en logistiek. De sector vol kansen en mogelijkheden! Of je nu graag in een distributiecentrum werkt of liever de weg op gaat in een vrachtwagen, bij STL maken we het mogelijk. We helpen je met het zoeken naar je droombaan, bij je rijopleiding en zorgen ervoor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. We gaan samen op weg naar jouw volgende stap.
Alles voor werkzoekendenElektrische vrachtwagens gevuld met dino's: ''Geweldige rit!''
Stel je voor: een vrachtwagen die muisstil door de straten rijdt, zonder uitstoot. Dat klinkt als een doodgewone dag voor de chauffeurs van Breytner. Dit transportbedrijf rijdt alleen maar met volledig elektrische vrachtwagens. STL stapte in bij vrachtwagenchauffeur Sedat Yay met een bijzondere vracht: een dino van Naturalis.
Van diesel in haar bloed naar volledig elektrisch
Marie-José Baartmans, oprichtster van Breytner, groeide op tussen de diesels. ''Ik vind het nog altijd lekker ruiken, moet ik eerlijk zeggen. Ik kom uit een echt familietransportbedrijf. Als tweede generatie namen we het stokje over.'' Een aantal jaar geleden verkocht ze de onderneming en begon ze een nieuw transportbedrijf. Maar dit keer met alleen elektrische vrachtwagens. "Onze droom was om transport volledig emissievrij te maken en zo een positieve bijdrage te leveren aan het milieu," vertelt Marie-José. Ze zag steeds meer elektrische bussen en personenwagens om haar heen. ''Met de transportindustrie moeten we ook die stap maken naar elektrisch. De uitstoot van vrachtwagens is heel vervuilend en we droegen hier met de familie 45 jaar aan bij. Nu willen we zo schoon mogelijk aan de slag gaan. Dus zeiden we heel bewust: wij gaan dat doen.'' In 2019 ging Breytner de samenwerking aan met HN Post en Zonen. Sindsdien werken de bedrijven heel goed samen.
Staat de wagen wel aan?
Toen de 38-jarige Sedat van HN Post en Zonen werd gevraagd om in te vallen op een elektrische vrachtwagen bij Breytner, twijfelde hij geen moment. ''Het leek me leuk om iets nieuws uit te proberen. Ik was benieuwd hoe dat rijdt. Maar ik was ook zenuwachtig, want je weet niet wat je moet verwachten.'' Het rijden beviel hem meteen, net zoals de rust zonder het geluid van de motor. ''Op het begin vergat ik soms gewoon dat de wagen aanstaat, zo relaxed is de stilte,'' lacht Sedat. Wel moest de chauffeur even wennen aan het begin. ''Het is een hele andere rijstijl, je laat de wagen meer uitrollen. Dat gaspedaal laat je vaker met rust. Na een weekje dacht ik: dit is hem wel.'' Sinds 2021 rijdt Breytner volledig elektrisch. Sedat juicht de elektrische wagens alleen maar toe.
We hebben elkaar hard nodig
Breytner heeft inmiddels meer dan 1 miljoen gereden elektrische kilometers op de teller. Maar ging dat vlekkeloos? Marie-José: ''Zeker niet, we lopen vooruit en zijn nog steeds aan het leren. Het gaat ook weleens fout. Soms strandt een vrachtwagen bijvoorbeeld door een kapotte laadpaal of een technisch probleem. We hebben elkaar hard nodig om van diesel naar nul uitstoot te gaan.'' Sedat merkt dat elektrische vrachtwagens snel verbeteren: ''Je kunt minder kilometers rijden met een elektrische vrachtwagen, dat klopt. Maar ik merk ook dat dat snel vooruitgaat. Met mijn eerste wagen kon ik 150 tot 180 kilometer rijden, nu haal ik de 350 kilometer. Nieuwe wagens halen zelfs 500 tot 600 kilometer. Dat is meer dan genoeg. Na 4,5 uur neem je toch pauze, dan kun je bijladen tijdens een bakkie. Dat bijladen gaat trouwens ook steeds beter. Vroeger moest ik zoeken naar laadstations, maar je ziet ze nu bij haast elk tankstation langs de snelweg.''
Team elektrisch: nieuwe dingen en betere wereld
Als het aan Sedat ligt, blijft hij elektrisch rijden. ''Het houdt mij rustig. Ik heb meer energie met minder geluid en drukte. Dat geeft mij meer focus, ik ben er echt blij mee. Toen ik laatst in een diesel zat, werd ik gelijk moe van al die geluiden. Het deed me aan de discotheek denken, haha.'' Maar wat voor chauffeurs werken naast Sedat bij Breytner? Marie-José: ''Het is grappig, we hebben twee typen chauffeurs waar weinig tussen zit. De eerste groep bestaat uit jonge chauffeurs die graag iets nieuws willen proberen. Onze auto's komen uit subsidieprojecten en worden gevolgd voor onderzoek. Soms doen ze extra proefjes of rijden er onderzoekers mee. Veel jongens en meiden vinden dat heel leuk om te doen. De tweede groep zijn oudere chauffeurs van eind 50, begin 60. Zij doen het voor hun kleinkinderen en zijn vooral gemotiveerd vanuit gezondheid. Ze willen een betere wereld achterlaten.''
Toekomstpraat
De wereld van transport en logistiek staat nooit stil. Wat verandert allemaal voor chauffeurs en planners? Luister de podcast STL Toekomstpraat.
Klik hier en luister!De dino's van Naturalis in je laadbak
Sommige ladingen zijn net wat bijzonderder dan andere. Zo ook de dino's van Naturalis. Naturalis presenteert de kudde triceratops-skeletten bij verschillende bibliotheken door heel Nederland, zodat iedereen oog in oog kan staan met deze planteneters. En Breytner zorgt ervoor dat deze fossielen fossielvrij naar de bibliotheken worden vervoerd. Sedat zit achter het stuur met deze kwetsbare ladingen. De skeletten zijn miljoenen jaren oud. ''Ik ben best zenuwachtig, want ik wil het goed doen. Daarom rijd ik heel voorzichtig en pak ik niet te veel bochten en rotondes vandaag,'' vertelt hij. De vrachtwagenchauffeur bracht de eerste dino bij Stadsbibliotheek Maastricht. Hier wachtten honderden mensen hem op. ''Een grote groep juichende kinderen keek blij toe terwijl ik aan kwam rijden. Dat was echt een bijzondere werkdag. Ik kom nog eens terug met mijn kinderen om de dino samen te zien.''
Is het niet nu, dan is het over drie jaar
Als het aan Sedat ligt, krijgt elektrisch rijden een steeds positievere lading. ''Op dit moment weet bijna niemand hoe en wat. Je hoort vooral negatieve verhalen over de batterij en laadstations. Maar de snelladers en nieuwe modellen worden alsmaar beter. Over vijf jaar horen we hele andere verhalen.'' Wat Marie-José tegen andere werkgevers zou zeggen? ''Doen, begin! Je hoeft niet meteen heel je vloot om te turnen, maar kijk naar wat laaghangend fruit is. Doe je bijvoorbeeld pendeltrajecten waar je de hele dag van A naar B gaat met niet te veel kilometers? En welke klanten zouden ervoor openstaan? Brainstorm met elkaar, zo kun je heel laagdrempelig starten. Is het niet nu, dan is het over drie jaar. De voordelen voor elektrisch rijden worden uiteindelijk alleen maar groter. Begin eraan en doe alvast ervaring op.''