Wij staan voor je klaar
Heb je een vraag of wil je direct van onze diensten gebruik maken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je verder te helpen.
Koopman is een specialist in het vervoeren van auto’s. Als specialist in autotransport bedient Koopman een breed scala aan klanten, waaronder grote autofabrikanten, leasemaatschappijen en autobedrijven. Wij van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) gingen een dag mee om te zien hoe een werkdag van een chauffeur autotransport eruitziet.
Het is vroeg in de ochtend als we aankomen bij één van de vestigingen van Koopman in Bleiswijk. Het is 05.45 uur, en de lucht begint net te verkleuren bij het aanbreken van de dag. We worden verwelkomd door Peter van Houte, een ervaren vrachtwagenchauffeur van 40 jaar oud uit Vlaardingen. Na een kop koffie en een korte kennismaking, stappen we samen in zijn vrachtwagen, een Volvo FM met 330 pk.
Onze bestemming voor vandaag is het noorden van Nederland. Bij een vakgarage in Balk lossen we onze eerste auto. Daarna rijden we door naar Heerenveen om de rest van de auto's af te leveren. Het merendeel van deze voertuigen zijn ex-leaseauto's die nu hun weg vinden naar de occasionsmarkt.
Het lossen van auto's lijkt een fluitje van een cent als je Peter aan het werk ziet. Met meer dan zeven jaar ervaring in autotransport voert hij zijn taken met gemak uit. "De eerste maanden zijn vaak lastig voor een nieuwe chauffeur," legt Peter uit. "Door de verschillende afmetingen van de auto's moet je beschikken over ruimtelijk inzicht. Voordat je daadwerkelijk wordt ingezet in het autotransport, krijg je een interne opleiding bij Koopman: de zogeheten Masterclass Autochauffeur. Bij onze vestiging in Noordhorn krijg je een hele week les in het laden en lossen van auto's en leer je werken met de vrachtwagen. Want zoals je ziet, is er een onderdek en een bovendek die je op verschillende hoogtes en standen kan zetten."
Peter haalt bij verschillende dealers en garagebedrijven auto's op. Het varieert van personenauto's tot bestelbussen. Elke laadbeurt is een puzzel op zich, waarbij Peter zijn ervaring en inzicht goed kan gebruiken. Bij het ophalen van een elektrische bestelwagen blijkt de auto niet te willen starten. Gelukkig heeft Peter een 'booster', een mobiele starthulp, bij zich. Na het aansluiten van de startkabels kan de auto het kleine stukje naar de vrachtwagen rijden.
Dit soort uitdagingen maken het werk voor Peter interessant. “Ik moet nu goed nadenken over de laadvolgorde, want stel dat de auto niet meer wil starten, dan kan ik de auto niet meer verplaatsen als deze eenmaal op de vrachtwagen staat.” Hij kiest ervoor om de auto aan de voorkant van het bovendek te zetten zodat deze nooit in de weg staat. Na het laden van de bestelauto meet Peter de hoogte na met een meetstok om te controleren of hij niet boven de maximale hoogte van vier meter uitkomt. "Je wilt als chauffeur niet tegen een viaduct knallen," lacht Peter.
We laden nog een paar personenauto's en een bestelbus. Ook hier ontstaat een kleine uitdaging, want de bestelbus heeft een rek boven op het dak, waardoor de totale hoogte iets hoger uitvalt. Peter past zijn laadstrategie aan om te voorkomen dat hij boven de maximale hoogte uitkomt. "Dit zijn voor ons de uitdagingen. Toen ik zeven jaar geleden begon in het autotransport, moest ik veel langer nadenken over hoe ik de truck moest laden. Nu doe ik het puur uit ervaring en zou ik niet anders meer willen. Bij autotransport moet je echt je kop gebruiken en veel nadenken. Dat maakt het zo interessant."
Peter is een doorgewinterde transportprofessional en chauffeur in hart en nieren. "Ik werk al vanaf mijn 18e in de transportsector. Ik ben verhuizer geweest, heb winkeldistributie gereden en heb internationaal gereden. Maar autotransport vind ik tot nu toe verreweg het leukste om te doen. Juist vanwege de uitdagingen en enorme afwisseling."
Rond zes uur in de namiddag arriveren we weer in Bleiswijk. Met een tevreden gevoel kijken we terug op een leerzame en afwisselende werkdag. Peter van Houte heeft ons een kijkje gegeven in de wereld van het autotransport. Peter benadrukt ons nog hoezeer hij op zijn plek zit: “Ik werk vier dagen per week, iedere woensdag ben ik vrij om voor de kinderen te zorgen. In mijn vrije tijd loop ik hard. Ik heb de marathon van Rotterdam gelopen en wil volgend jaar weer meedoen. Bij Koopman houden ze rekening met je privésituatie. Dat is het voordeel van werken bij een grote onderneming. Je kan alle kanten op, zowel nationaal als internationaal en van de planning krijg ik veel vrijheid om mijn werk uit te voeren. Mij kom je voorlopig nog wel tegen in het autotransport.”