Meer informatie?
Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.
Wij staan voor je klaar in de transport en logistiek. De sector vol kansen en mogelijkheden! Of je nu graag in een distributiecentrum werkt of liever de weg op gaat in een vrachtwagen, bij STL maken we het mogelijk. We helpen je met het zoeken naar je droombaan, bij je rijopleiding en zorgen ervoor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. We gaan samen op weg naar jouw volgende stap.
Alles voor werkzoekendenWij zijn er voor jou én de rest van de sector transport en logistiek. Opgericht door en vóór de sector zorgen wij voor jouw werk en ontwikkeling. We helpen je om de juiste opleiding te kiezen, een leuk leerbedrijf te vinden en je carrière een vliegende start te geven. We gaan samen verder voor jouw toekomst.
Alles voor studentenOnze sector is een sector die continu in beweging is. Als jij je hoofd koel wilt houden in deze snelle sector is fysiek en mentaal in balans zijn belangrijk. We helpen je professioneel te ontwikkelen, een goede balans te vinden, veilig te werken, of een baan te vinden waar je blij van wordt. Wil jij vooruit? Dan maken wij de weg vrij.
Alles voor werknemersWij zijn er voor jou én de rest van de sector transport en logistiek. Opgericht door en vóór de sector zorgen wij voor méér instroom en minder uitstroom. We helpen je om personeel te vinden, te behouden en op te leiden. We gaan samen verder voor jouw bedrijf.
Alles voor werkgeversWij zijn actief op de arbeidsmarkt in transport en logistiek. Opgericht door en vóór de sector, zorgen wij voor méér instroom en minder uitstroom. STL werkt voor bedrijven en de mensen die er werken. Wij brengen ze in beweging en helpen ze op weg. Zodat mensen met plezier aan het werk gaan en blijven.
Alles over STLDe 39-jarige Niels Eggink werkt bij Pultrum in Rijssen. Als chauffeur van bouwmaterialen rijdt hij dagelijks naar bouwplaatsen en productiebedrijven van aan de bouw gerelateerde producten. Wij van Sectorinstituut Transport en Logistiek stapten in bij Niels en zijn splinternieuwe Volvo FH.
Onze dag begint in het Overijsselse Rijssen. Om kwart over zes in de ochtend rijden we het terrein op van transportbedrijf Pultrum. Niels staat al op ons te wachten. Op zijn oplegger liggen houten speeltoestellen. Maar voordat we vertrekken lopen we eerst naar de kantine voor een kop koffie en vertelt Niels wat de dag ons gaat brengen. ”We gaan eerst naar een school in Stadskanaal. Hier wordt een nieuwe speeltuin aangelegd. Het hout op onze oplegger bestaat uit onderdelen voor speeltoestellen met een natuurlijke uitstraling. Daarna gaan we bij een grote fabriek, prefab daken laden voor de bouw.”
Gewapend met een kop koffie lopen we naar de truck van Niels om te vertrekken. We trekken het portier open om in te stappen, beklimmen de traptreden en de heerlijke geur van een nieuwe auto komt ons tegemoet. “Ik heb hem net nieuw,” zegt Niels trots. De truck is nu twee weken oud. Het is een Volvo FH met 500 pk en extra grote cabine. Mijn truck is voorzien van alle luxe zoals leren stoelen, extra kasten en een omvormer voor 230 volt stroom. Hier heb ik een televisie en een magnetron op aangesloten. Onderweg kom ik dus niks tekort. Dit is wel prettig want, ik rijd zowel nationaal als internationaal.”
Dat er een woningtekort is, is geen nieuws. Er moeten huizen worden gebouwd, bestaande huizen worden verbouwd en woonwijken worden vernieuwd. Transportbedrijf Pultrum is gespecialiseerd in het transport van verschillende bouwmaterialen. Van dakkapellen tot kant en klare vloeren en van speeltuinen tot parkeergarages. Je kan het zo gek niet bedenken of Pultrum vervoert het; “Dat is ook wel één van mooiste dingen van ons werk. We hebben ongelooflijk veel afwisseling. Ik rijd met, huiftrailers, platte wagens en diepladers en heb zeer uiteenlopende ladingen. Dat ga je vandaag wel zien,” zegt Niels lachend.
“Ons motto is: een dag niet gekoppeld is een dag niet geleefd.”
Om acht uur komen we aan bij ons losadres. Bij een grote scholengemeenschap wordt een nieuwe speeltuin aangelegd. Het bedrijf dat de speeltuin aanlegt is al druk in de weer met kranen, shovels en trekkers. Hierdoor is het schoolplein verandert in een grote zandbak. Het duurt niet lang voordat de school begint en door het gebrek aan ruimte om de truck te lossen, bekijkt Niels eerst de situatie. Hij parkeert de auto aan het begin van de weg en gaat te voet verder om een geschikte losplek te vinden. “Eerst maar even kijken waar we het beste kunnen lossen. Om half negen begint de school en worden de kinderen gebracht. In verband met de veiligheid wil je dan niet met zware machines rondrijden. Dat is geen veilige situatie.”
Bij de school hebben ze hier rekening mee gehouden en aan de andere kant is een losplek gemaakt met rijplaten. Goed geregeld! Het lossen kan beginnen. Met een shovel worden de speeltoestellen gelost. Als we gelost hebben kunnen we laden aan de andere kant van Stadskanaal. Dat is wat je noemt efficiënt plannen.
Het laadadres is bij een fabriek dat prefab daken maakt. De daken worden grotendeels gemonteerd in de fabriek en hierdoor zijn ze snel te plaatsen op een bouwlocatie. Het blijkt erg druk te zijn en er staan meerdere auto’s te wachten. Wij zijn als derde aan de beurt om te laden. De lading daken staan gepland om de volgende dag pas te lossen en daarom rijden we terug naar de standplaats in Rijssen om de trailer af te koppelen. Onderweg naar Rijssen vertelt Niels over zijn keuze om chauffeur te worden; “Mijn vader en opa waren ook chauffeur dus ik wist al op jonge leeftijd dat ik chauffeur wilde worden. Ik ben nu 21 jaar vrachtwagenchauffeur. Wel heb ik even een uitstapje gemaakt naar het onderwijs. Ik heb tijdens een bedrijfsongeval mijn enkel verbrijzeld en kon niet rijden. Bij opleidingscentrum OT&L Rijssen heb ik toen praktijklessen gegeven aan studenten van de opleiding wegvervoer. Het onderwijs was niet echt iets voor mij en daarom ben ik weer als chauffeur gaan werken. Ik kan mijn voet niet goed bewegen en heb een aangepaste schoen, maar in mijn huidige werk is dit geen belemmering.”
In Rijssen wordt de trailer met dakelementen afgekoppeld en zal de volgende dag naar de bouwplaats worden gebracht. Wij krijgen de opdracht om een dieplader aan te koppelen om in Hengelo een uitbouw te laden voor een woning. Hieruit blijkt wel hoe afwisselend en veelzijdig het werk van Niels is. “Als chauffeur van bouwmaterialen kom je overal en zie je van alles. Als ik met mijn gezin in de auto rijd dan zie ik bijvoorbeeld een huis staan waarvan ik het dak heb gebracht of vertel ik dat ik bij een bedrijf ben geweest waar we langs rijden. Dat ik als chauffeur iets heb bijgedragen aan de bouw, ook al is het maar een klein stukje. Daar ben ik wel heel trots op!”
Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.
We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:
Verzenden...
Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw.
Dank je! Wil je je antwoord nog kort toelichten?
Dank je voor je feedback!