Liquid Passion: Op pad met Bernardo Nieuwkoop in het vloeibaar vervoer

Bernardo Nieuwkoop heeft een passie voor trucks en vloeibaar vervoer. Zijn truck heeft daarom ook de naam: Liquid Passion. Voor transportbedrijf Kees in ‘t Veen vervoert hij chemische vloeibare producten door heel Europa. Wij van Sectorinstituut Transport en Logistiek gingen met hem mee. 

Vrachtwagenchauffeur tanktransport Bernardo
Deel deze pagina

De zon komt op boven Kerkdriel, terwijl Bernardo Nieuwkoop zich klaarmaakt voor een nieuwe werkdag. Zijn vrachtwagen, een imposante blauwe Volvo met een tankwagen op de schotel, staat achter een hek geparkeerd bij een bedrijf vlak bij zijn huis. "Het is fijn dat ik mijn truck mee naar huis kan nemen", zegt Bernardo glimlachend. "Het geeft me veel flexibiliteit, en ik ben altijd snel klaar om te vertrekken. Zelf woon ik in Kerkdriel, maar het bedrijf waarvoor ik rijd, zit in Rotterdam. Dat scheelt voor mij een hoop heen en weer rijden." 

Bernardo rijdt al vanaf zijn achttiende op de vrachtwagen, en die passie zit diep. "Ik ben bijna geboren in een vrachtwagen", vertelt hij trots. 

Laden en lossen gevaarlijke stoffen
Mijn vader en ooms zijn allemaal chauffeur of werken in het grondverzet, dus het zat er bij mij al vroeg in.
Bernardo Nieuwkoop, chauffeur tanktransport

Toen hij achttien werd, stapte Bernardo meteen achter het stuur. Eerst reed hij met koelwagens vol groenten en fruit, maar al snel trok de tankwagen hem meer aan. "Mijn vader reed met een tankwagen, en als klein jongetje ging ik altijd met hem mee. Het voelde heel natuurlijk om dat ook te gaan doen", zegt hij. Ondanks dat hij de mbo-opleiding Manager Transport en Logistiek heeft afgerond, koos hij bewust voor het leven op de weg. "Ik wilde gewoon chauffeur worden. Het werken met zo'n groot voertuig, de vrijheid, dat trekt me het meest." 

Ben jij klaar voor avontuur en vrijheid op de weg, net zoals Bernardo? Word vrachtwagenchauffeur en ontdek de wereld vanuit je cabine. Ik ga ervoor!

Gevaarlijke stoffen voor schoon water 

Vandaag gaan we naar een waterzuivering in Den Bosch. In zijn tank heeft Bernardo een lading ijzerchloride, een chemische stof die wordt gebruikt om water te zuiveren. "Veel mensen vinden het gek dat je gevaarlijke stoffen in water gooit, maar het is eigenlijk heel belangrijk", legt hij uit terwijl hij de snelweg oprijdt. "Ijzerchloride bindt fosfaten en sulfaten, waardoor het water wordt gezuiverd. Het is een belangrijk proces voor het filteren van rioolwater." 

Bij aankomst in Den Bosch begint de gebruikelijke procedure: documenten checken, veiligheidsinstructies volgen en een korte test van de nooddouches. "Veiligheid is hier het allerbelangrijkste", zegt Bernardo terwijl hij de slangen aansluit. "Je werkt met gevaarlijke stoffen, dus je moet altijd scherp blijven." Via druk in de tankwagen wordt de lading naar de opslagtanks van de waterzuivering gepompt. "Na 6,5 jaar met een tankwagen weet je wel hoe alles werkt", lacht hij. "Maar je moet je hoofd erbij houden. Je werkt met gevaarlijke stoffen en de tankwagen staat onder druk. Een verkeerde hendel overhalen, en het kan fout gaan." 

Laden en lossen bij tanktransport

Na iets meer dan een uur is de lading gelost, en de volgende stop is in Moerdijk. Hier zal Bernardo oud zuur laden, een afvalproduct dat vrijkomt bij de metaalbewerking. "Zuur klinkt gevaarlijk, en dat is het ook. Vandaar ook de bekende oranje borden. Echter is dit ook nog een afvalproduct en moet ik ook aan bord met een A aanbrengen. Dit zuur breng ik naar een fabriek in Duitsland. Het wordt gefilterd en omgezet in ijzerchloride, dus eigenlijk is het een heel circulair product," legt hij uit. "Het mooie van mijn werk is dat ik vaak op dezelfde plek kan laden en lossen. Dat scheelt tijd en kilometers." 

De grens over 

Zijn volgende rit brengt hem naar Duitsland, net over de grens. "Ik rijd veel internationaal: naar Duitsland, België, soms zelfs naar Polen of Frankrijk," vertelt Bernardo terwijl hij zijn vrachtwagen weer op de weg zet. "Als je dan door zo'n mooi landschap rijdt, voelt het vaak niet eens als werken. Het is net vakantie." De afwisseling en vrijheid op de weg maken het werk voor hem extra aantrekkelijk. 

Toch denkt Bernardo ook aan de toekomst. Met zijn mbo-opleiding heeft hij alle papieren om ooit een eigen transportbedrijf te beginnen. "Het lijkt me spannend om voor mezelf te beginnen," geeft hij toe. "Ik heb de vergunningen, dus het zou kunnen, maar het is nog wel een grote stap." Voor nu geniet hij vooral van de vrijheid en het avontuur dat het chauffeursleven met zich meebrengt. "Misschien ooit," zegt hij glimlachend, "maar voorlopig zit ik hier prima op mijn plek." 

Vrachtwagenchauffeur tanktransport Bernardo

Meer ervaringen lezen?

Contact met medewerkers van STL

Wij staan voor je klaar

Heb je een vraag of wil je direct van onze diensten gebruik maken? Onze adviseurs staan voor je klaar om je verder te helpen.

Mailen of bellen?

088-2596106 Bereikbaar tussen 08.30 en 17.00
Wat vind je van deze pagina?