Meer informatie?
Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.
Wij staan voor je klaar in de transport en logistiek. De sector vol kansen en mogelijkheden! Of je nu graag in een distributiecentrum werkt of liever de weg op gaat in een vrachtwagen, bij STL maken we het mogelijk. We helpen je met het zoeken naar je droombaan, bij je rijopleiding en zorgen ervoor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. We gaan samen op weg naar jouw volgende stap.
Alles voor werkzoekendenWij zijn er voor jou én de rest van de sector transport en logistiek. Opgericht door en vóór de sector zorgen wij voor jouw werk en ontwikkeling. We helpen je om de juiste opleiding te kiezen, een leuk leerbedrijf te vinden en je carrière een vliegende start te geven. We gaan samen verder voor jouw toekomst.
Alles voor studentenOnze sector is een sector die continu in beweging is. Als jij je hoofd koel wilt houden in deze snelle sector is fysiek en mentaal in balans zijn belangrijk. We helpen je professioneel te ontwikkelen, een goede balans te vinden, veilig te werken, of een baan te vinden waar je blij van wordt. Wil jij vooruit? Dan maken wij de weg vrij.
Alles voor werknemersWij zijn er voor jou én de rest van de sector transport en logistiek. Opgericht door en vóór de sector zorgen wij voor méér instroom en minder uitstroom. We helpen je om personeel te vinden, te behouden en op te leiden. We gaan samen verder voor jouw bedrijf.
Alles voor werkgeversWij zijn actief op de arbeidsmarkt in transport en logistiek. Opgericht door en vóór de sector, zorgen wij voor méér instroom en minder uitstroom. STL werkt voor bedrijven en de mensen die er werken. Wij brengen ze in beweging en helpen ze op weg. Zodat mensen met plezier aan het werk gaan en blijven.
Alles over STLDe 39-jarige Maarten Wilhelmus manoeuvreert zijn truck behendig door het agrarische landschap van Nederland. Als Chauffeur Rijdende Melk Ontvangst (RMO) haalt hij melk op bij veehouderijen en brengt dit naar productielocaties van FrieslandCampina. Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) ging een dag mee, om te zien hoe zijn werkdag eruitziet.
Om half acht op een regenachtige ochtend beginnen we vanaf de vestiging in Boven-Leeuwen om melk te laden bij diverse melkveehouderijen in Gelderland. Maarten legt uit wat we gaan doen. “Half acht is een mooie tijd om te beginnen, maar dit is niet altijd zo. Je starttijd is afhankelijk van je ritplanning. Als de eerste klant verder weg is, dan begin je eerder. We gaan nu bij een grote veehouderij rauwe koemelk laden in de buurt. Onze tankwagen komt hier helemaal vol. De melk lossen we bij de locatie in Balkbrug”
Aangekomen bij de boer begint de routine van Maarten. Slangen worden uitgerold, de computer wordt gestart, en de melk wordt gecontroleerd. Voor ons is het allemaal verwarrend. Gelukkig legt Maarten uit hoe dit gaat: “Zodra ik bij een boer kom controleer ik de melk op geur en kleur. Dit doe ik door in de melktank te kijken en te ruiken. Ook neem ik een monster van de melk. Het monster wordt tijdens de rit bewaard in een koelbox. Bij de fabriek lever ik deze in zodat de melk gecontroleerd kan worden. Daarna begin ik met het ‘overpompen’ van de melk uit de opslagtank naar mijn melkwagen. Dit lijkt voor een buitenstaander lastig, maar dat valt wel mee. Je krijgt een speciale RMO-cursus, leert alles over hygiënisch werken en je wordt goed opgeleid door een mentorchauffeur.”
Als het laden klaar is, nodigt de boer ons uit om een kop koffie te drinken. Na een kleine rondleiding door zijn agrarische bedrijf zetten we koers naar Balkbrug.
Onderweg naar de loslocatie vertelt Maarten over zijn keuze voor het chauffeursvak. “Ik kom uit een chauffeursfamilie. Mijn vader en ooms waren ook chauffeur. Dan raak je met het ‘chauffeursvirus’ besmet. Ik ben nu 20 jaar chauffeur en werk een half jaar als RMO-chauffeur. Het werk bij de boeren vind ik heel erg leuk. Ik ben een echte dierenvriend en kijk altijd graag even naar de koeien. Dus dit werk ligt me zeker wel.”
Eenmaal aangekomen bij de productielocatie begint het losproces. Maarten vertelt hoe dit in zijn werk gaat: “Eerst meld ik mij aan via de computer en lever het monster in. Als alles goedgekeurd is sluit ik de slang aan en los ik de melk bij de zuivelfabriek. Na het lossen reinig ik de tank en ben ik klaar voor een volgende rit.”
Tijdens de volgende rit wordt er melk geladen bij meerdere kleine melkveehouders. Deze melk lossen we bij de locatie in Lochem. Daarna kan Maarten terug naar zijn standplaats in Boven-Leeuwen en zit de werkdag erop.
Maarten werkt bij Transport Groep Gelderland (TGG). TGG is een transportonderneming gespecialiseerd in het collecteren en distribueren van rauwe melk. Bij het bedrijf werken ongeveer 80 medewerkers. TGG is voornamelijk actief in de provincie Gelderland. Maarten werkt bij de vestiging in Boven-Leeuwen.
Maarten vertelt: “Op onze vestiging in Boven-Leeuwen staan twee vrachtwagens. Deze vrachtwagens rijden 24 uur per dag en zeven dagen per week. Hierdoor werk ik in een ploegendienst. Ik werk vier dagen per week, verdeeld in dagdiensten, nachtdiensten en weekenddiensten. Gemiddeld werk ik 50 uur per week. Het leuke van TGG is dat je bij een middelgroot transportbedrijf werkt, maar toch bent verdeeld in kleine vestigingen. Hierdoor blijft het heel erg persoonlijk en ken ik mijn directe collega’s. Dit bevalt me heel erg goed!”
Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.
We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:
Verzenden...
Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw.
Dank je! Wil je je antwoord nog kort toelichten?
Dank je voor je feedback!