Ervaringsverhaal Vrachtwagenchauffeur Hans van Dongen in Transport en Logistiek
Ervaringen

Van klaslokaal naar truckcabine

Hans van Dongen (59) maakte de overstap van het onderwijs naar het transport van luchtvracht. Hij haalde zijn rijbewijs via het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Wij van STL gingen een dag met hem mee om te zien hoe het nu met hem gaat.

Deel deze pagina

Waarom chauffeur? 

“Het voordeel van luchtvracht is dat je bij de meeste bedrijven geladen en gelost wordt. Dus we hebben een relaxte rit vandaag”, zegt Hans. Dat Hans niet zelf hoeft te laden en te lossen geeft ons de kans om zijn motivatie te ontdekken. Want als je het cv van Hans bekijkt is chauffeur worden geen logische keuze. Waarom hij toch voor het vak heeft gekozen vertelt hij met veel plezier. “Ik werkte als coach van jongvolwassenen met een ‘rugzakje’. Vaak autistische of jongvolwassen met ADHD. Mijn contract werd niet verlengd in de coronaperiode. Toen ben ik eens goed gaan nadenken wat ik zou willen. En vrachtwagenchauffeur had me altijd al leuk geleken. Dus toen het roer maar eens omgegooid. Na het bezoeken van de ikwordvrachtwagenchauffeur-instapdag van STL in Alkmaar wist ik het zeker. Ik word chauffeur.”  

Voor Hans is dit niet de eerste keer dat hij als zij-instromer aan de slag gaat. “Na mijn militaire dienstperiode ben ik gaan werken in de grafische industrie. Naast mijn werk volgde ik de avondopleiding voor grafisch vormgever. Op mijn 30ste was ik grafisch vormgever op mijn 38ste was ik senior designer zoals dat mooi heet. Ik begeleide als grafisch designer ook stagiaires en daarom ben ik docent geworden. Ik heb ruim 5 jaar als docent gewerkt. Na mijn tijd voor de klas ben ik als coach van docenten en jongvolwassen gaan werken. Ik begeleidde leraren hoe ze om moesten gaan met jongvolwassenen met een beperking. En ik hielp de jongvolwassenen met hun vraagstukken. En nu ben ik chauffeur van een truck en vervoer luchtvracht. Dat is heel iets anders”, zegt Hans lachend.  

Ervaringsverhaal Vrachtwagenchauffeur Hans van Dongen in Transport en Logistiek
Kan je niet wachten om net als Hans achter het stuur te kruipen van een vrachtwagen? 85% procent van de kosten worden gesubsidieerd door STL. Ik ga ervoor!

Hans kent Frans (en Grieks, Italiaans, Spaans, Engels……)

Bij het bedrijf in Breda is het rustig en zijn we snel gelost. Dat het ook anders kan lopen in het transport zien we in Eindhoven. We arriveren om 10.00 uur in de ochtend in Eindhoven, maar de portier deelt ons mede dat we een laadafspraak hebben om 12.00 uur. Er zit niet anders op dan te wachten totdat we aan de beurt zijn. Voor Hans een uitgelezen moment om een boek te lezen. “Ik lees nu een boek in het Frans. Dat vind ik een prachtige taal. Ik heb iets met taal. Ik spreek Engels, Duits, Frans en Italiaans. Ik ben nu bezig om Spaans te leren. Grieks heb ik geprobeerd, maar dat is een erg moeilijke taal om te leren. De mediterrane leefstijl bevalt me wel. Maar ook Engeland trekt mij heel erg aan. Ik ben er vaak geweest met mijn motor. Maar ik zou er niet willen wonen. Mijn huisje in de Amsterdamse Pijp vind ik fantastisch.” 

Naast de enorme talenknobbel en zijn liefhebberij voor motoren en reizen, is hij ook nog eens muzikaal. Hans maakt zijn eigen muziekinstrumenten en speelt als bassist in twee disco-coverbands.  

Ervaringsverhaal Vrachtwagenchauffeur Hans van Dongen in Transport en Logistiek
Ervaringsverhaal Vrachtwagenchauffeur Hans van Dongen in Transport en Logistiek

Vrachtwagenchauffeur in de luchtvracht

Hans werkt sinds 31 oktober 2022 bij Bos Logistics op Schiphol. En werkt vier dagen per week. Hij begon zijn chauffeurscarrière op een bestelbus en rijdt vanaf september 2023 op een trekker-oplegger. Bos Logistics is een specialist op het gebied van voor- en natransport voor de lucht- en zeevaart. Maar wat houdt dit precies in? 

Hans legt uit wat hij precies doet. “Luchtvracht is een lading die met een vliegtuig naar Nederland is gebracht. Wij brengen het dan naar de plaats van bestemming. In dit geval een bedrijf in Breda. Daarna zullen we goederen gaan laden die op transport gaan. Deze vrachten breng ik naar één van de luchthavens in Nederland. Vandaag gaan we eerst lossen in Breda, daarna gaan we laden in Eindhoven. Die vracht brengen we naar Maastricht Airport. Daarna zien we wel verder.”  

Nogmaals in de wacht

Eenmaal aangekomen op Maastricht Airport blijken we niet de enige. Er staan meerdere trucks te wachten om te lossen. Wij zullen geduld moeten hebben, maar het is nog wel de bedoeling dat we hierna nog een lading ophalen in Heerlen. Hans belt geregeld met de planning om ze op de hoogte te houden van de situatie. Na een lange tijd in de wacht te hebben gestaan worden we eindelijk gelost. De planning geeft ons de garantie dat we nog kunnen laden in Heerlen. Als we hier rond half 6 in de namiddag zijn, staan ze inderdaad met smart op ons te wachten. Daarna volgt nog de ruim drie uur durende terugreis naar Schiphol. Hier wordt de vracht gelost bij Bos Logistics en zal het zijn weg vinden door het internationale luchtruim naar de plaats van bestemming. 

Ervaringsverhaal Vrachtwagenchauffeur Hans van Dongen in Transport en Logistiek
Ervaringsverhaal Vrachtwagenchauffeur Hans van Dongen in Transport en Logistiek

Rijden tot zijn pensioen

Dat Hans op zijn plek zit blijkt wel uit zijn grote glimlach de hele dag. Hij straalt ontzettend veel plezier uit. “Als chauffeur heb je een gevoel van vrijheid. Je bent lekker onderweg, komt op mooie plekken en ontmoet leuke mensen. Als je je werk goed doet heb je van niemand last. En als je zelf open en vriendelijk naar de mensen toe bent, zijn zij dat ook naar jou. Voorlopig heb ik zeker geen spijt van mijn keuze en raad het iedereen aan.” 

Hans is niet de enige! Lees hieronder het verhaal van Sanne

Contact met onze binnendienstcollega's van STL

Meer informatie?

Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.

Bel: 088 - 2596106

We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:

Wat vind je van deze pagina?