Meer informatie?
Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.
Wij staan voor je klaar in de transport en logistiek. De sector vol kansen en mogelijkheden! Of je nu graag in een distributiecentrum werkt of liever de weg op gaat in een vrachtwagen, bij STL maken we het mogelijk. We helpen je met het zoeken naar je droombaan, bij je rijopleiding en zorgen ervoor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. We gaan samen op weg naar jouw volgende stap.
Alles voor werkzoekendenWij zijn er voor jou én de rest van de sector transport en logistiek. Opgericht door en vóór de sector zorgen wij voor jouw werk en ontwikkeling. We helpen je om de juiste opleiding te kiezen, een leuk leerbedrijf te vinden en je carrière een vliegende start te geven. We gaan samen verder voor jouw toekomst.
Alles voor studentenOnze sector is een sector die continu in beweging is. Als jij je hoofd koel wilt houden in deze snelle sector is fysiek en mentaal in balans zijn belangrijk. We helpen je professioneel te ontwikkelen, een goede balans te vinden, veilig te werken, of een baan te vinden waar je blij van wordt. Wil jij vooruit? Dan maken wij de weg vrij.
Alles voor werknemersWij zijn er voor jou én de rest van de sector transport en logistiek. Opgericht door en vóór de sector zorgen wij voor méér instroom en minder uitstroom. We helpen je om personeel te vinden, te behouden en op te leiden. We gaan samen verder voor jouw bedrijf.
Alles voor werkgeversWij zijn actief op de arbeidsmarkt in transport en logistiek. Opgericht door en vóór de sector, zorgen wij voor méér instroom en minder uitstroom. STL werkt voor bedrijven en de mensen die er werken. Wij brengen ze in beweging en helpen ze op weg. Zodat mensen met plezier aan het werk gaan en blijven.
Alles over STLAls vrachtwagenchauffeur in het agrarisch transport vervoer jij producten van en naar de boer. Dit kan zijn dat je aardappelen ophaalt bij een akkerbouwer of voer brengt naar een rundveehouderij. Wouter Soldaat is vrachtwagenchauffeur op een bulkwagen en brengt veevoer vanaf de fabriek naar boerderijen. Zo ziet zijn dag eruit.
Het is 06.00 uur in de ochtend als we ons melden bij de fabriek van veevoerproducent For Farmers. Wouter geniet nog van een kop koffie. “Even rustig beginnen met een kop koffie en dan gaan we laden in één van de laadstraten. Een laadstraat is de onderkant van de grote opslagsilo van de fabriek. Hier rijden we met de vrachtwagen onderdoor. De lading veevoer wordt aan de bovenkant in onze bulktrailer gestort en verdeeld in meerdere vakken. Zo kan ik voer voor meerdere boeren meenemen. De lading wordt zo verdeeld over de trailer dat ik nooit te veel asdruk heb.”
Na het laden nemen we nog een kop koffie mee voor onderweg. Ons eerste losadres is bij een groot rundveebedrijf in het Duitse Nordhorn. Tijdens de rit vertelt Wouter over zijn werk.
De 38-jarige Wouter werkt bij Emaus Handel en Transport uit Haaksbergen. Bij het bedrijf werken 22 mensen. Twintig hiervan zijn vrachtwagenchauffeur in het agrarisch transport. Wouter rijdt met een bulktrailer en vervoert veevoer vanaf de fabriek naar veehouders. “Ik transporteer veevoer voor rundvee, varkens, paarden, schapen, geiten en kippen. Ik rijd voor meerdere opdrachtgevers en heb daarom veel afwisseling. Vandaag ga ik bij de fabrieken van For Farmers laden voor rundveebedrijven.”
Omdat Wouter voor verschillende opdrachtgevers rijdt is zijn week erg divers. “De ene week werk ik van maandag tot en met vrijdag en de andere week werk ik van dinsdag tot en met zaterdag. Ik doe hierbij zowel nationale als internationale ritten. Mijn werkgebied is Benelux, Frankrijk, Duitsland en Denemarken. Bij internationale ritten overnacht ik in de vrachtwagen. Vandaag rijden we een rit in de grensregio met Duitsland en het oosten van Nederland.”
In dit geval bedoelen we luchtdruk. Het lossen van de trailer gaat namelijk met lucht. Bij het eerste adres legt Wouter uit wat er gebeurt. “Op mijn vrachtwagen zit een pomp. Deze pompt lucht aan de bovenkant van de oplegger. Met de bovendruk wordt het voer naar beneden gedrukt en met de onderste luchtstroom wordt het voer door een pijp naar achteren geblazen. Via de slang komt het voer in de opslagsilo van de boer. Met knoppen kan ik het juiste vak openen. Op de vrachtbrief staat in welk vak het voer is geladen en hoeveel kilo de boer heeft besteld. Om dit te leren ga je mee met een mentorchauffeur. Als je er gevoel voor hebt kan je na twee weken zelfstandig dit werk doen.”
Nadat we de trailer hebben gelost in het Duitse Nordhorn gaan we laden bij een locatie van For Farmers in het oosten van Nederland. Een uurtje voordat we hier zijn belt Wouter met de fabriek. “Ik bel altijd als ik eraan kom. Dan kunnen ze bij de fabriek de lading klaarzetten. Bij de fabriek kan je 24 uur per dag en zeven dag per week laden. En ook bij een boer kan je van ’s ochtends vroeg tot laat in de avond lossen. Hierdoor heb ik weinig tijdsdruk. Ik kan mijn dag zelf inplannen zolang het werk maar gedaan wordt. Maar of ik ergens om 07.00 uur ben of 09.00 uur ben maakt niet zoveel uit.”
Bij de fabriek heeft Wouter geladen voor meerdere bestemmingen. In deze rit moeten we naar een boer in Laren en twee boeren in Lochem. Het rijden op boerenerven is een uitdaging. “Een boerenerf is vaak krap en er is weinig ruimte om te manoeuvreren. Op mijn trailer zitten twee gestuurde assen om het manoeuvreren makkelijker te maken. Dat is wel wennen aan het begin omdat alles beweegt en stuurt. Je moet eigenlijk opnieuw leren rijden als je met deze truck op pad gaat. Ook het leren werken met de bulktrailer en het bepalen van de juiste luchtdruk moet je gaan leren. Daarnaast moet je affiniteit hebben met het boerenwerk. Als je alles onder de knie hebt, heb je machtig mooi werk!” zegt Wouter trots.
Nadat Wouter 30 ton aan voer heeft weggebracht scheiden onze wegen. Wij gaan naar huis. En Wouter gaat laden om weer een nieuwe rit rijden.
Wil jij net als Wouter ook op de bulkwagen zitten en veevoer vanaf de fabriek naar boerderijen bezorgen? Kom werken in de transport en logistiek!
Wil je meer weten over werken in de transport en logistiek of heb je vragen? Neem contact met ons op.
We zijn bereikbaar tussen 08:30 en 17:00. Je kunt ons ook bereiken via:
Verzenden...
Er is iets fout gegaan. Probeer het later opnieuw.
Dank je! Wil je je antwoord nog kort toelichten?
Dank je voor je feedback!